لوگو شرکت دانش بنیان ایران

شرکت های دانش بنیان نوع ۱ چه شرکت هایی هستند؟

شرکت های دانش بنیان نوع 1

شرکت‌های دانش بنیان در ایران دارای درجه بندی خاص خود هستند که به این شکل دسته‌بندی می‌شوند. بخش مهمی از شرکت‌های دانش بنیان نوع ۱ هستند که از این نظر باید آن‌ها را بررسی کرد. برخی از شرایط خاص وجود دارد که یک شرکت را واجد شرایط قرار گرفتن در نوع ۱ می‌کند. از همین رو برای اینکه بتوانید به خوبی شرکت های دانش بنیان نوع ۱ را بشناسید، حتما تا انتهای این مطلب از شبکه دانش بنیان ایران با ما همراه باشید. مطمئنا در این حالت می‌توانید به خوبی تفاوت این موارد را با شرکت‌های دیگر متوجه شوید.

شرکت دانش بنیان نوع ۱ چیست؟

شرکت های دانش بنیان نوع ۱ در ایران یکی از سه دسته شرکت‌هایی هستند که بر اساس سطح فناوری و نوآوری خود توسط معاونت علمی ریاست جمهوری تأیید می‌شوند. این شرکت‌ها باید دارای محصولات دانش بنیان فناورانه باشند که بر اساس تحقیق و توسعه تولید شده باشند و همچنین دارای نمونه آزمایشگاهی و یا تجاری باشند.

شرکتهای دانش بنیان نوع ۱ در حوزه‌های مختلف فناوری فعال هستند و محصولات خود را روانه بازار کرده‌اند. این شرکتها می‌توانند از حمایت‌های مالی، قانونی، آموزشی و بازاریابی معاونت علمی و سایر دستگاه‌های دولتی بهره‌مند شوند. شرکتهای دانش بنیان نوع ۱ در جایگاه خوبی قرار داشته و سهمی در افزایش شاخص جهانی نوآوری ایران دارند.

شرکت های دانش بنیان نوع 1 - 2

زمینه فعالیت شرکت های دانش بنیان نوع ۱

شناخت زمینه فعالیت شرکت‌های دانش بنیان به شما کمک می‌کند تا شناخت عمیق‌تری از آن‌ها داتشه باشید. شرکت های دانش بنیان نوع ۱ نقش مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور ایفا می کنند. آن‌ها با تولید محصولات و خدمات جدید، ایجاد اشتغال و افزایش بهره وری، به رشد اقتصادی کمک می‌کنند. همچنین این شرکت‌ها با توسعه فناوری‌های جدید، به بهبود کیفیت زندگی مردم کمک شایانی خواهند کرد. 

دولت ایران برای حمایت از شرکت های دانش بنیان نوع ۱، مزایای مختلفی مانند معافیت مالیاتی، تسهیلات مالی و خدمات مشاوره ای ارائه می‌دهد. این مزایا به شرکت‌های دانش بنیان نوع ۱ کمک می‌کند تا با چالش‌های اولیه رشد و توسعه مقابله کنند و به موفقیت دست یابند. زمینه فعالیت این شرکت‌ها بسیار گسترده است و شامل موارد زیر می‌شود.

  • فناوری اطلاعات و ارتباطات
  • علوم زیستی و پزشکی
  • مهندسی مکانیک و برق
  • مواد پیشرفته
  • انرژی های تجدیدپذیر
  • کشاورزی و غذا
  • صنعت و معدن
  • گردشگری و محیط زیست
  • آموزش و پرورش
  • فرهنگ و هنر
  • ورزش و ورزش
  • امور اجتماعی و رفاه
  • خدمات دولتی و عمومی
شاید این مطلب هم مناسبتان باشد:   معافيت مالياتي چیست؟ معرفی انواع معافیت های مالیاتی

تفاوت شرکت دانش بنیان نوع ۱ با شرکت نوع ۲ چیست؟

دانستن تفاوت شرکت های دانش بنیان نوع ۱ و ۲ به شما این فرصت‌ را می‌دهد که هر کدام از آن‌ها را به صورت مجزا بررسی کنید. به همین علت مهم‌ترین فرق‌هایی که بین این دو مورد وجود دارد را با هم بررسی می‌کنیم.

  1. شرکت‌های دانش بنیان نوع ۱ عمدتاً در حوزه‌های فناوری‌های پیشرفته و نوآورانه فعالیت می‌کنند و به تحقیق و توسعه تکنولوژی‌های جدید می‌پردازند. آن‌ها محصولات و خدماتی با قابلیت نوآوری بالا ارائه می‌دهند و به عنوان رهبران صنعت در جایگاه برتر قرار می‌گیرند.
  2. شرکت‌های دانش بنیان نوع ۲ معمولاً در حوزه‌های صنعتی و فنی فعالیت می‌کنند که فناوری‌های پایه و مبنا را به کار می‌گیرند. آن‌ها به تطبیق و بهبود فناوری‌های موجود و ایجاد راهکارهای مبتنی بر فناوری در صنایع خاص تمرکز دارند. آن‌ها معمولاً به عنوان یک بخش از یک سازمان بزرگ‌تر فعالیت می‌کنند.
  3. شرکت‌های دانش بنیان نوع ۱ در سال مالی گذشته خود اظهارنامه مالیاتی نداشته اند، در حالی که شرکت‌های دانش بنیان نوع ۲ اظهارنامه مالیاتی دارند.

نحوه ثبت شرکت دانش بنیان نوع ۱

نحوه ثبت شرکت دانش بنیان ۱ یکی از مواردی است که برای بسیاری از افراد سوال برانگیز شده است. برای ثبت یک شرکت دانش بنیان نوع ۱ از طریق معاونت علمی ریاست جمهوری، شما باید مراحل زیر را طی کنید.

  1. ابتدا باید یک شرکت را به صورت عادی در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسانید. مثلاً می‌توانید یک شرکت با مسئولیت محدود یا سهامی خاص تشکیل دهید.
  2. سپس باید وارد سامانه ثبت شرکت دانش بنیان شوید و مشخصات مربوط به شرکت خود را وارد کنید. در این مرحله، باید مدارک و اطلاعات لازم را بارگذاری کنید تا از نظر فنی و علمی ارزیابی شوید.
  3. پس از تایید صلاحیت شرکت توسط کارگروه ارزیابی ، باید شرکت خود را به صندوق نوآوری معرفی کنید تا از خدمات و تسهیلات این صندوق بهره‌مند شوید.
  4. در نهایت، باید مجوز شرکت دانش بنیان را پس از گذشتن از مراحل ارزیابی دانش بنیان دریافت کنید.

همانطور که می‌بینید،‌ آموزش ثبت شرکت دانش بنیان صورت دقیق پیش روند تا ثبت شرکت های دانش بنیان نوع ۱‌ انجام شود. همچنین شما باید هزینه ثبت شرکت دانش بنیان را هم پرداخت کنید.

شاید این مطلب هم مناسبتان باشد:   معافیت پرداخت ضرایب حق بیمه قراردادها دانش بنیان چیست؟

شرایط لازم برای ثبت شرکت دانش بنیان نوع ۱

برای ثبت یک شرکت دانش بنیان نوع ۱، شما باید شرایط مختلفی داشته باشید. از همین رو شما باید شرایط خود را از این نظر احراز کنید تا واجد شرایط ثبت شرکت باشید. برای آگاهی بیشتر شما در زمینه ثبت انواع شرکت دانش بنیان، این شرایط را شرح خواهیم داد.

  • حداقل ۱ سال از تاریخ ثبت شرکت عادی گذشته باشد.
  • حداقل دو سوم اعضای هیئت مدیره حداقل دو مورد از موارد زیر را داشته باشند: دارا بودن حداقل مدرک کارشناسی، دارا بودن حداقل ۳ سال سابقه فعالیت علمی و پژوهشی، دارا بودن حداقل ۱ اختراع ثبت شده.
  • حداقل ۵۰ درصد پرسنل فنی و تخصصی شرکت دارای مدرک کارشناسی یا بالاتر باشند.
  • فعالیت شرکت در یکی از حوزه‌های فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده فراوان باشد.

تسهیلات شرکت های دانش بنیان نوع ۱

شرکت های دانش‌بنیان نوع ۱ در ایران از مزایا و تسهیلات مختلفی برخوردارند که هر کدام از آن‌ها اهمیت خاص خود را دارند. اعطای وام با سود کم یکی از این موارد است که به شدت مورد توجه قرار می‌گیرد. این شرکت‌ها می‌توانند از وام‌های با سود کم از صندوق نوآوری و شکوفایی استفاده کنند. این وام‌ها برای خرید تجهیزات، توسعه فناوری و بازاریابی محصولات و خدمات استفاده می‌شوند.

همچنین این شرکت‌ها از تخفیف مالیاتی برای هزینه‌های تحقیق و توسعه، آموزش و کارآفرینی برخوردارند. دولت حمایت‌های مختلفی را از شرکت‌های دانش‌بنیان نوع ۱ ارائه می‌دهد که شامل کمک‌های مالی، وام‌های بدون بهره و معافیت‌های مالیاتی می‌شود. از طرفی شرکت‌های دانش‌بنیان نوع ۱ می‌توانند از حمایت‌های دولت ایران برای دسترسی به بازارهای بین‌المللی استفاده کنند. این حمایت‌ها شامل کمک‌های مالی برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی، برگزاری جلسات تجاری و مذاکره با شرکای خارجی می‌شود.

مدارک لازم برای ثبت شرکت دانش بنیان نوع ۱

 برای اینکه شما بتوانید ثبت شرکت دانش بنیان را انجام دهید، قبل از هر چیز باید به فکر آماده‌سازی مدارک و سپس هزینه راه اندازی شرکت دانش بنیان در این بخش باشید. بر همین اساس در ادامه سعی می‌کنیم تا مدارک ثبت شرکت دانش بنیان نوع اول را بیان کنیم.

  • تکمیل فرم ثبت نام شرکت دانش بنیان
  • کپی برابر اصل از مدارک ثبت شرکت
  • کپی برابر اصل از مدارک هویتی اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل
  • کپی برابر اصل از مدارک تحصیلی اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل
  • کپی برابر اصل از گواهینامه های ثبت اختراع و یا مالکیت معنوی
  • کپی برابر اصل از روزنامه رسمی آگهی تاسیس شرکت
  • کپی برابر اصل از آخرین اظهارنامه مالیاتی شرکت
  • کپی برابر اصل از گزارش حسابرسی شرکت
شاید این مطلب هم مناسبتان باشد:   هزینه راه اندازی شرکت دانش بنیان چقدر است؟

پس از تکمیل مدارک و ارسال آن به کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌های دانش بنیان، این کارگروه مدارک را بررسی و در صورت تایید، شرکت را به عنوان شرکت دانش بنیان نوع ۱ معرفی می‌کند. شرکت های دانش بنیان نوع ۱ از مزایای مختلفی مانند تخفیف مالیاتی، اعطای وام با سود کم و دسترسی به بازارهای بین المللی برخوردارند.

سخن پایانی

شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند نقش تعیین‌کننده‌ای در اقتصاد ایران داشته باشند و محصولات جذاب و جدید را به بازار عرضه کنند. شرکت های دانش بنیان نوع ۱ یکی از مهم‌ترین دسته‌بندی‌های این شرکت‌ها هستند که به طور ویژه‌ بر روی پروژه‌های نوآورانه تمرکز دارند. برای اینکه شرکتی در این دسته قرار بگیرد حداقل باید محصول خود را به نمونه آزمایشگاهی رسانده باشد. در این مطلب از شبکه دانش بنیان ایران به خوبی به بررسی این شرکت‌ها پرداختیم. امیدواریم که با این مطلب به خوبی با ساختار این شرکت‌ها و نحوه فعالیت آن‌ها آشنا شده باشید.

سوالات متداول

  1. شرکت‌ دانش بنیان نوع ۱ چیست؟

شرکت‌های دانش بنیان نوع ۱ شرکت‌هایی هستند که در سال مالی گذشته فاقد اظهارنامه مالیاتی هستند ولی محصول مورد نظر خود را حداقل به مرحله آزمایشگاهی رسانده‌اند.

  1. شرکت‌های دانش بنیان نوع یک در چه حوزه‌هایی فعالیت دارند؟

بیشترین فعالیت این شرکت‌ها مربوط به حوزه فناوری اطلاعات است ولی با این حال در حوزه‌های دیگری همچون پزشکی، مهندسی و کشاورزی هم فعالیت‌های زیادی دارند.

  1. چطور یک شرکت می‌تواند دانش بنیان شود؟

برای تبدیل شدن به شرکت دانش بنیان نوع یک باید در سامانه‌ای که توسط معاونت علمی ریاست جمهوری راه‌اندازی شده است ثبت نام خود را انجام دهید. حتما در خصوص گرید یا رتبه بندی شرکت ها هم مطالعه بفرمایید.

لطفا امتیاز خود را وارد کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت مشاوره رایگان دانش بنیان، کلیک کنید.
جهت دریافت مشاوره دانش بنیان با شماره 02126714473 تماس بگیرید.