لوگو شرکت دانش بنیان ایران

معافیت پرداخت ضرایب حق بیمه قراردادها دانش بنیان چیست؟

معافیت پرداخت ضرایب حق بیمه قراردادها دانش بنیان چیست؟ 2

شرکت‌های دانش بنیان در ایران از مزایای ویژه‌ای برخوردار می‌شوند تا بهترین عملکرد ممکن را از خود ثبت کنند. بر همین اساس شاهد آن هستیم که معافیت پرداخت ضرایب حق بیمه قراردادها شرکت‌های دانش بنیان هم تصویب شده است. در نتیجه تمامی قراردادهای دانش بنیان می‌توانند در دایره شمول این قانون قرار بگیرند که خبر بسیار خوبی برای شرکت‌های دانش بنیان خواهد بود. بر همین اساس در این مطلب از شبکه دانش بنیان ایران به طور کامل به این مطلب مهم خواهیم پرداخت.

قانون معافیت پرداخت ضرایب حق بیمه قراردادها برای شرکت های دانش بنیان

قانون معافیت پرداخت ضرایب حق بیمه قراردادها برای شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از قوانینی است که در راستای حمایت از این شرکت‌ها و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات تصویب شده است. بر اساس این قانون، شرکت‌های دانش‌بنیان که از تسهیلات و حمایت‌های معاونت علمی ریاست جمهوری برخوردار هستند و قراردادهای پیمانکاری خود را در زمینه‌های دانش‌بنیان انجام می‌دهند، معاف از پرداخت حق بیمه قراردادها به سازمان تأمین اجتماعی هستند.

البته این معافیت به شرط تأیید موضوع قرارداد توسط معاونت علمی و فناوری صادق است و سایر قراردادهای منعقده طبق مقررات جاری سازمان تأمین اجتماعی محاسبه و مطالبه خواهد شد. این قانون با هدف بهبود فضای کسب و کار، رفع موانع تولید رقابت‌پذیر، افزایش نفوذ بازار داخلی و خارجی، ترویج فرهنگ نوآوری و کارآفرینی، تقویت زیرساخت‌های علمی و فناورانه و تحقق سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی طرح شده است. در نتیجه می‌توان گفت که ثبت شرکت دانش بنیان شامل این قانون مثبت خواهد شد.

زمان تصویب قانون معافیت پرداخت ضرایب حق بیمه دانش بنیان

قانون معافیت پرداخت ضرایب حق بیمه قراردادها برای شرکت‌های دانش‌بنیان در اجرای قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات مصوب ۵/۸/۸۹ است. این قانون در سال ۱۳۹۷ با هدف بهبود فضای ویژه کسب‌وکار و ایجاد فرصت‌های جدید اقتصادی به تصویب شورای عالی تامین اجتماعی رسید. بر اساس این قانون، سازمان تأمین اجتماعی بخشنامه ۱۴/۱۲ را در تاریخ ۲۰ مرداد ماه ۱۳۹۷ صادر و ابلاغ کرد.

شاید این مطلب هم مناسبتان باشد:   کار در شرکت دانش بنیان چگونه است؟

بر اساس این بخشنامه، شرکت‌های دانش ‌بنیان که قراردادهای خود را در زمینه‌های دانش‌بنیان انجام می‌دهند و موضوع آن‌ها توسط معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور تأیید شود، معاف از پرداخت ضرایب حق بیمه قراردادها به سازمان تأمین اجتماعی خواهند بود. خوشبختانه این قانون تا امروز هم اجرایی می‌شود و انواع شرکت دانش بنیان می‌توانند از این امتیاز ویژه به سود خود بهره ببرند. 

مزایای معافیت پرداخت ضرایب حق بیمه قراردادها در شرکت دانش بنیان

بدون شک اجرای قانون معافیت پرداخت ضرایب حق بیمه قراردادها می‌تواند فواید زیادی برای شرکت‌های دانش بنیان داشته باشد. همین موضوع سبب شده تا بسیاری از شرکت‌ها از این فرصت استفاده کرده و به سوی دانش بنیان شدن حرکت کنند. همچنین اخذ وام دانش بنیان نیز یک سیاست تشویقی به حساب می‌آید. برخی از مهم‌ترین مزایایی که در این بخش وجود دارد شامل موارد زیر خواهد بود.

کاهش هزینه‌‌ ها در انجام قراردادهای پیمانکاری در زمینه‌های دانش‌بنیان

بر اساس مقررات قبلی، شرکت‌ها معمولاً ۱۶/۶۷ درصد از ارزش قرارداد را تحت عنوان حق بیمه قراردادها به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می‌کردند که با اجرای این قانون، این هزینه برای شرکت‌های دانش‌بنیان صفر خواهد شد. در نتیجه این مورد به کاهش هزینه شرکت‌های دانش بنیان و افزایش بهره‌وری آن‌ها کمک زیادی خواهد کرد. از همین رو بهتر است که مدارک ثبت شرکت دانش بنیان را آماده کرده و آن‌ها را در زمان مناسب ارائه دهید.

رونق بیشتر فعالیت‌های دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات

با کاهش هزینه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، این شرکت‌ها می‌توانند بیشتر در زمینه‌های دانش‌بنیان فعالیت کنند و نوآوری‌ها و اختراعات خود را به بازار عرضه کنند. این امر منجر به تقویت زیرساخت‌های علمی در کشور می‌شود که مزایای بعدی را به همراه خواهد داشت. از طرفی در چنین شرایطی می‌توان به تحقق هر چه بیشتر سیاست اقتصاد مقاومتی هم امیدوار بود. در نتیجه بهتر است که آموزش ثبت شرکت دانش بنیان را ببینید تا بهترین تصمیم را در این بخش بگیرید.

شاید این مطلب هم مناسبتان باشد:   لیست حمایت های دانش بنیان

حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و تسهیل کسب و کار آن‌ها

با صدور و ابلاغ این قانون، سازمان تأمین اجتماعی نشان داد که حمایت قوی از شرکت‌های دانش‌بنیان دارد و مایل است با تسهیل در زمینه بیمه، مالیات، صادرات و واردات، فضای مناسب برای رشد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان را فراهم کند. در چنین شرایطی می‌توان به ایجاد یک فضای پویا و سالم در شرکت های دانش بنیان نوع ۱ و ۲ امیدوار بود و یک فضای عالی را برای رشد این شرکت‌ها به وجود آورد.

دردسرهای قانون معافیت پرداخت ضرایب حق بیمه دانش بنیان

قانون معافیت پرداخت ضرایب حق بیمه قراردادها با دردسرهای خاصی در اجرا روبرو بوده است. به همین علت برخی از شرکت‌های دانش بنیان نیز بر روی این موضوع تاکید ویژه‌ای داشته‌اند. در نتیجه برای آشنایی بیشتر شما برخی از این دردسرها را بیان خواهیم کرد.

ابهامات و مشکلات در تعریف و تشخیص قراردادهای دانش‌بنیان

بر اساس این قانون، فقط قراردادهایی که موضوع آن‌ها توسط معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور تأیید شود، معاف از پرداخت ضرایب حق بیمه قراردادها هستند. اما اینکه چه زمینه‌ها و فعالیت‌هایی دانش‌بنیان محسوب می‌شوند و چه شرایط و معیارهایی برای تأیید موضوع قرارداد لازم است، هنوز کاملاً روشن نیست و ممکن است منجر به اختلاف نظر و تفسیر مختلف بین شرکت‌های دانش‌بنیان و معاونت علمی و فناوری شود. به‌طور مثال نوع محصول دانش بنیان می‌تواند مناقشه‌برانگیز باشد.

کاهش درآمدهای سازمان تأمین اجتماعی و تأثیر آن بر خدمات به بیمه‌گزاران

با اجرای این قانون، سازمان تأمین اجتماعی از درآمدهای حق بیمه قراردادهای شرکت‌های دانش‌بنیان محروم خواهد شد. این امر ممکن است باعث کاهش منابع مالی سازمان تأمین اجتماعی و کاستی در خدمات به بیمه‌گزاران، به ویژه در زمینه پرداخت بازنشستگی، حق بیماری، حق مرخصی و حق بستری شود.

سوء استفاده از قانون و تقلب در قراردادهای دانش‌بنیان

 برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان ممکن است با هدف استفاده از مزایای این قانون، قراردادهای خود را به صورت دانش‌بنیان جلوه دهند و یا با استفاده از رابط‌ها و نفوذ، موضوع قرارداد خود را تأیید کنند. این امر منجر به نابود شدن رقابت سالم بین شرکت‌های دانش‌بنیان و ضعف کیفیت کالاها و خدمات دانش‌بنیان خواهد شد.

شاید این مطلب هم مناسبتان باشد:   تجاری سازی ایده دانش بنیان یعنی چه و چطور انجام می شود؟

نحوه ثبت درخواست معافیت پرداخت حق بیمه

برای استفاده از این قانون، شما باید ابتدا شرکت یا مؤسسه دانش‌بنیان خود را در سامانه bizservices.ir ثبت نمایید. سپس باید قراردادهای پیمانکاری خود را که در زمینه‌های دانش‌بنیان هستند، به همراه مدارک مربوطه به معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور ارسال نمایید. در صورت تأیید موضوع قرارداد توسط معاونت، شما معاف از پرداخت حق بیمه قراردادها به سازمان تأمین اجتماعی خواهید شد.

البته باید توجه داشت که این معافیت مالیاتی فقط برای قراردادهای دانش‌بنیان صادق است و سایر قراردادهای منعقده طبق مقررات جاری سازمان تأمین اجتماعی محاسبه و مطالبه خواهد شد. از همین رو شما باید با علم به این موارد نسبت به ثبت درخواست خود اقدام لازم را انجام دهید.

سخن پایانی

حمایت از شرکت‌های دانش بنیان به شکل‌های مختلفی صورت می‌گیرد که یکی از آن‌ها مربوط به معافیت پرداخت ضرایب حق بیمه قراردادها خواهد بود. بر این اساس شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند از این شرایط ویژه استفاده کرده و هزینه‌های جاری خود را کاهش دهند. در این مطلب از سایت شبکه دانش بنیان ایران، به بررسی ابعاد گوناگون این قانون پرداختیم. امیدواریم که شما هم بتوانید از مزایای ویژه آن بهره ببرید.

سوالات متداول

  • چه شرکت‌هایی از قانون معافیت پرداخت ضرایب حق بیمه دانش‌بنیان برخوردار هستند؟

شرکت‌هایی که از تسهیلات و حمایت‌های معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور برخوردار هستند و قراردادهای خود را در زمینه‌های دانش‌بنیان انجام می‌دهند و موضوع آن‌ها توسط معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور تأیید شود.

  • چگونه می‌توان از قانون معافیت پرداخت ضرایب حق بیمه دانش‌بنیان استفاده کرد؟

برای استفاده از این قانون، شرکت‌های دانش‌بنیان باید درخواست خود را از طریق سامانه bizservices.ir به معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور ارسال نمایند. سپس باید قراردادهای خود را که در زمینه‌های دانش‌بنیان هستند، به همراه مدارک مربوطه به معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور ارسال کنند تا نتیجه نهایی مشخص شود.

  • چه زمینه‌هایی دانش‌بنیان محسوب می‌شوند؟

زمینه‌های دانش‌بنیان به زمینه‌های فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان گفته می‌شود که بر اساس نوآوری، اختراع، تولید کالا یا خدمات با ارزش افزوده بالا و با استفاده از دانش علمی و فناورانه صورت می‌گیرد. برخی از زمینه‌های دانش‌بنیان عبارتند از: نانوفناوری، فضای مجازی، هوافضا، برق و الکترونیک، شبکه های هوشمند، پزشکی و سلامت، کشاورزی و منابع طبیعی، صنعت و معدن، فرآورده‌های نفت و گاز و … .

لطفا امتیاز خود را وارد کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت مشاوره رایگان دانش بنیان، کلیک کنید.
جهت دریافت مشاوره دانش بنیان با شماره 02126714473 تماس بگیرید.