لوگو شرکت دانش بنیان ایران

مراحل ارزیابی دانش بنیان

مراحل ارزیابی دانش بنیان

برای اینکه یک شرکت بتواند به عنوان دانش بنیان شناخته شود، باید شرایط لازم در این بخش را داشته باشد. در واقع تمامی متقاضیان دانش بنیان شدن باید مراحل ارزیابی دانش بنیان را به شکل دقیق پشت سر بگذارند. هر کدام از این مراحل جزئیات مخصوص به خود را دارد که باید با دقت رعایت شود. از همین رو تصمیم گرفتیم تا در این مطلب از شبکه دانش بنیان ایران تمامی این موارد را به صورت کامل برای شما بیان کنیم.

معیارهای اصلی تایید محصول یا خدمات دانش بنیان

برای اینکه یک شرکت به عنوان دانش بنیان شناخته شود، قبل از هر چیز باید خدمات یا محصولات دانش بنیان خود را به اثبات برساند. در همین راستا برخی از معیارها در مراحل ارزیابی دانش بنیان در نظر گرفته شده است که متقاضی باید به طور کلی آن‌ها را رعایت کند.

رسیدن به مرحله تولید

مرحله تولید یکی از معیارهای اصلی برای تایید محصول یا خدمات دانش بنیان است. این معیار نشان می‌دهد که شرکت دانش بنیان توانایی تبدیل دانش و اختراع خود را به یک محصول یا خدمت قابل استفاده و فروش دارد. برای رسیدن به این مرحله، شرکت دانش بنیان باید کالای خود را حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی ساخته باشد. این بدان معناست که محصول باید دارای قابلیت بررسی فنی باشد و نشان دهد که سطح فناوری آن مناسب است. همچنین، در صورتی که محصولات دانش بنیان به صورت خدمت است، باید اسناد فروش خدمت را ارایه کند. این اسناد باید حاوی جزئیات فنی و مالی خدمت باشند و نشان دهند که خدمت بازار پذیر است.

شاید این مطلب هم مناسبتان باشد:   تجاری سازی ایده دانش بنیان یعنی چه و چطور انجام می شود؟

سطح فناوری محصول و خدمات

سطح فناوری محصول و خدمات یکی از شاخص‌های اصلی برای تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان است. این شاخص نشان می‌دهد که شرکت دانش بنیان چه میزان دانش فنی را در طراحی و تولید محصول یا خدمت خود به کار گرفته است و چه میزان پیچیدگی و ارزش افزوده دارد. برای ارزیابی سطح فناوری محصول و خدمات، شرکت دانش بنیان باید اسناد و مدارک مربوط به فرآیند تحقیق و توسعه، مشخصات فنی، گواهینامه‌ها و مجوزهای لازم را ارایه کند.
همچنین، شرکت دانش بنیان باید توانایی دفاع از دانش فنی خود را در مقابل ارزیابان مجاز معاونت علمی ریاست جمهوری داشته باشد. سطح فناوری محصول و خدمات باید در حوزه فناوری‌های بالا یا متوسط به بالا باشد و منجر به افزایش بازده، کاهش هزینه‌ها، بالابردن کیفیت و ایجاد نوآوری شود.

طراحی مبتنی بر توسعه و تحقیق

طراحی مبتنی بر توسعه و تحقیق یکی از مراحل ارزیابی دانش بنیان شدن شرکت‌ها و موسسات است. این نوع طراحی به معنای این است که شرکت دانش بنیان بر اساس دانش فنی خود و با استفاده از روش‌های علمی، محصولات یا خدمات جدید و نوآورانه‌ای را طراحی و تولید می‌کند. طراحی مبتنی بر توسعه و تحقیق می‌تواند به سه شکل صورت گیرد که به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • طراحی مبتنی بر ایده و طراحی داخلی که در آن شرکت دانش بنیان با استفاده از تجربه، خلاقیت و دانش علمی خود، محصول یا خدمت جدید را از صفر طراحی و تولید می‌کند.
  • طراحی مبتنی بر مهندسی معکوس، که در آن شرکت دانش بنیان با بررسی و تجزیه و تحلیل محصول یا خدمت موجود در بازار، نقاط قوت و ضعف آن را شناسایی کرده و با افزودن یا کاستن قابلیت‌های جدید، محصول یا خدمت بهبود یافته را ارایه می‌دهد.
  • طراحی مبتنی بر خرید و انتقال فناوری خارجی، که در آن شرکت دانش بنیان با خرید تجهیزات یا لایسنس یا پروژه‌های پژوهشی از سایر کشورها، فناوری جدید را به کشور وارد کرده و با سفارش سازی و ادغام آن با فناوری‌های داخل، محصول یا خدمت مناسب بازار را تولید می‌کند.
شاید این مطلب هم مناسبتان باشد:   منظور از اقتصاد دانش بنیان چیست؟

مراحل ارزیابی دانش بنیان چگونه است؟

برای اینکه شما هم بتوانید مراحل ارزیابی دانش بنیان را پشت سر بگذارید، باید تمامی شرایط لازم را فراهم کنید. از همین رو در ادامه هر کدام از این مراحل به صورت قدم به قدم برای شما توضیح داده می‌شود.

۱. ثبت نام شرکت متقاضی در سامانه ارزیابی شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و ارایه مدارک لازم

ثبت شرکت دانش بنیان متقاضی در سامانه ارزیابی شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و ارایه مدارک لازم، اولین مرحله از فرآیند دانش بنیان شدن است. در این مرحله، شرکت متقاضی باید به آدرس http://www.reg.daneshbonyan.ir مراجعه کرده و فرم ثبت نام را تکمیل نماید. همچنین باید مدارک زیر را به صورت الکترونیکی بارگذاری کند.

  • رزومه و گزارش کار شرکت، شامل اطلاعات عمومی، تاریخچه، اهداف، فعالیت‌ها، پروژه‌ها، محصولات و خدمات، نشان‌های تجاری و اختراعات
  • آخرین اظهارنامه مالیاتی ارسال شده به سازمان امور مالیاتی
  • تصویر واضح از اساس‌نامه شرکت
  • تصویر واضح از آگهی روزنامه رسمی در خصوص تأسیس شرکت
  • تصویر واضح از پروانه کسب یا گواهینامه ثبت نشده
  • تصویر واضح از کارت ملی و شناسنامه همه سهامداران و مدیران شرکت

۲. بررسی اولیه مدارک شرکت توسط دبیرخانه کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان

بررسی اولیه مدارک شرکت توسط دبیرخانه کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان، دومین مرحله از مراحل ارزیابی انواع شرکت دانش بنیان است. در این مرحله، دبیرخانه کارگروه ارزیابی، مدارک و اسناد شرکت متقاضی را که در سامانه ارزیابی ثبت نام کرده است، بررسی می‌کند. هدف از این بررسی، تأیید صحت و کامل بودن مدارک و همچنین تطبیق آنها با آیین‌نامه ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان است. در صورت وجود نقص یا ابهام در مدارک، دبیرخانه به شرکت متقاضی اطلاع می‌دهد تا آن را رفع نماید.

شاید این مطلب هم مناسبتان باشد:   گرید یا رتبه بندی شرکت ها + مدارک و شرایط

۳. ارجاع مدارک به کارگزار مجاز برای انجام بازدید و ارزیابی در محل شرکت

ارجاع مدارک به کارگزار مجاز برای انجام بازدید و ارزیابی در محل شرکت، سومین مرحله از فرآیند دانش بنیان شدن است. در این مرحله، کارگزار که یک کارشناس متخصص و مجاز است به محل شرکت متقاضی مراجعه کرده و دارایی‌ها و فعالیت‌های آن را بر اساس معیارهای ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان بررسی می‌کند. کارگزار نیز پس از بازدید و ارزیابی، گزارش خود را در سامانه دبیرخانه کارگروه ارزیابی ثبت خواهد کرد.

۴. بررسی فرآیند ارزیابی توسط دبیرخانه و رفع نواقص و ابهامات در صورت وجود

در این مرحله از مراحل ارزیابی دانش بنیان، دبیرخانه کارگروه ارزیابی، گزارش کارگزار را بر اساس معیارهای ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان مورد بررسی قرار می‌دهد. در صورت وجود نواقص یا ابهامات در گزارش کارگزار، دبیرخانه به کارگزار یا شرکت متقاضی اطلاع می‌دهد تا آن را رفع نماید. در صورت عدم رفع نواقص یا ابهامات، دبیرخانه می‌تواند نظر خود را در خصوص عدم صلاحیت شرکت متقاضی به کارگروه ارزیابی اعلام کند و یا نظر نهایی مثبت خود را اعلام نماید.

لطفا امتیاز خود را وارد کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت مشاوره رایگان دانش بنیان، کلیک کنید.
جهت دریافت مشاوره دانش بنیان با شماره 02126714473 تماس بگیرید.