لوگو شرکت دانش بنیان ایران

تجاری سازی ایده دانش بنیان یعنی چه و چطور انجام می شود؟

تجاری سازی دانش بنیان 2

بسیاری از افراد ممکن است یک ایده دانش بنیان بسیار خوب و جذاب را در ذهن داشته باشند و به دنبال راهی باشند که بتوانند ایده خود را تجاری‌سازی کنند. در چنین شرایطی معمولا آشنایی با شرایط و مراحلی که برای انجام این کار وجود دارد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و دریافت یک مشاوره تخصصی می‌تواند به میزان زیادی کمک‌کننده باشد. در ادامه این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره تجاری سازی ایده دانش بنیان صحبت کرده و اطلاعات جامع و کاملی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.

پس اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که علاقه‌مند به تجاری‌سازی ایده دانش بنیان خود هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما ادامه این مطلب را بادقت مطالعه کنید.

تجاری‌سازی ایده دانش بنیان یعنی چه؟

پیش از آنکه بخواهیم درباره نحوه تجاری‌سازی یک ایده دانش بنیان صحبت کرده و اطلاعاتی را در خصوص ثبت شرکت دانش بنیان به شما ارائه دهیم اجازه دهید تا درباره خود مفهوم تجاری سازی ایده دانش بنیان صحبت کرده و نکاتی را در این زمینه بیان کنیم. به‌طورکلی تجاری‌سازی ایده‌ای که به‌صورت دانش بنیان وجود دارد به این معنی است که ابعاد تجاری و درآمدزایی یک ایده دانش بنیان را بررسی کرده و بتوانید آن را به یک محصول یا خدمات قابل‌فروش تبدیل کنید.

همان‌طور که می‌دانید امروزه ایده‌های بسیار زیادی وجود دارند که به‌صورت دانش بنیان طراحی می‌شوند؛ ولی معمولا مشکلی که اکثر این ایده‌ها دارند این است که تنها از نظر علمی دارای جایگاه خوبی هستند و از نظر تجاری چندان ارزش قابل‌توجهی ندارند. به همین علت نیز معمولا کسی روی چنین ایده‌هایی تمرکز نکرده و روی آنها سرمایه‌گذاری نمی‌کند. به همین علت است که مرحله تجاری‌سازی یکی از مهم‌ترین مراحلی است که برای ثبت یک شرکت دانش بنیان وجود دارد.

طراحی یک بیزینس پلن قوی

زمانی که قصد تجاری سازی ایده دانش بنیان خود را دارید باید به چند نکته کلیدی و بسیار مهم دقت داشته باشید. اولین نکته‌ای که باید به آن دقت کنید این است که حتما یک بیزینس پلن خوب و قوی را برای خود طراحی کنید تا بتوانید از آن دفاع کرده و مجوزهای موردنیاز برای ثبت شرکت دانش بنیان خود را دریافت کنید. برای طراحی یک بیزینس پلن قوی شما باید به چند نکته دقت داشته باشید. اولین نکته این است که حتما ایده دانش بنیان خود را به‌صورت دقیق بیان کنید.

شاید این مطلب هم مناسبتان باشد:   لیست حمایت های دانش بنیان

دقت داشته باشید که در مرحله بیان ایده شما نه‌تنها باید ابعاد علمی طرح و ایده خود را بررسی کنید؛ بلکه باید در خصوص مزایای تجاری آن نیز صحبت کرده و اطلاعات کاملی را ارائه دهید. نکته مهم دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که حتما سعی کنید از یک کارشناس خبره و حرفه‌ای برای طراحی بیزینس پلن خود کمک بگیرید تا بتوانید نتیجه بهتری را دریافت کنید.

یکی دیگر از مواردی که حتما باید در بیزینس پلن و طراحی آن توجه داشته باشید این است که حتما سعی کنید برآوردی از هزینه‌های موردنیاز برای تجاری‌سازی ایده خود را نیز ارائه دهید. این اطلاعات هم می‌تواند برای خودتان مفید و کاربردی باشد و هم به نحوه دریافت مجوزهای موردنیاز برای ثبت شرکت دانش بنیان کمک کند.

تجاری سازی دانش بنیان 3

پیداکردن بازار هدف

یکی از مهم‌ترین مراحلی که باید در تجاری سازی ایده دانش بنیان طی کرده و به آن دقت زیادی داشته باشید پیداکردن بازار هدفی است که محصول یا خدمات شما قرار است آن بازار را تحت تاثیر خود قرار دهد. در این مرحله شما باید تلاش کنید تا یک بازار خوب را برای مشتریان خود پیدا کنید. در واقع شما باید به این موضوع بیندیشید که کدام افراد یا کسب‌وکارها نیازمند استفاده از محصولات یا خدمات شما هستند. در ادامه شما باید تحقیقاتی را در این بازار به عمل بیاورید.

در این تحقیقات شما باید مشخص کنید که مشتریان تا چه حد به محصولات شما نیاز دارند؟ آیا محصول یا خدماتی که شما طراحی کرده‌اید می‌تواند نیازهای آن‌ها را به بهترین شکل ممکن برآورده کند؟ آیا قیمت محصولات یا خدمات شما برای مشتریانتان ارزنده است و آنها حاضر هستند که محصولات شما را با این قیمت خریداری کنند؟

پاسخ‌دادن به هریک از این سوالات می‌تواند کار شما را تا حد زیادی در مسیر ثبت محصولات دانش بنیان و تجاری‌سازی آنها کمک کرده و اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهد.

شاید این مطلب هم مناسبتان باشد:   مالیات شرکت های دانش بنیان به چه صورت است؟

مشخص‌کردن نوع شرکت دانش بنیانی که قصد تاسیس آن را دارید

از دیگر مراحل بسیار مهمی که  شما باید در مسیر دانش‌بنیان‌شدن بردارید می‌توان به این مرحله اشاره کرد که شما در آن باید مشخص کنید که قصد تاسیس کدام‌یک از انواع شرکت‌های دانش بنیان را دارید. اگر با این شرکت‌ها آشنایی داشته باشید حتما می‌دانید که آنها بر اساس شرایطی که دارند به دسته‌ها و انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. شرکت های دانش بنیان نوع ۱ جز اولین دسته از شرکت‌های دانش بنیانی هستند که معمولا بیشترین میزان انتخاب را نیز دارند.

البته نباید فراموش کرد که هریک از این شرکت‌ها دارای شرایط مخصوص به خود نیز هستند و تا زمانی که شما شرایط آنها را نداشته باشید به شما مجوز داده نمی‌شود تا این نوع از شرکت‌های دانش بنیان را برای تاسیس انتخاب کنید.

برآورد مالی برای تاسیس شرکت دانش بنیان

یکی دیگر از مراحل بسیار مهمی که باید برای تجاری سازی ایده دانش بنیان طی کنید این است که یک برآورد مالی کامل از تمامی هزینه‌هایی که شرکت دانش بنیان شما می‌تواند داشته باشد به عمل بیاورید. دقت داشته باشید که این برآورد مالی حتما باید یک برآورد مالی دقیق باشد و برای این کار بهتر است از افرادی که کارشناس و خبره این کار هستند کمک بگیرید تا مشکلی از این نظر برایتان به وجود نیاید.

یکی از مهم‌ترین مزایای ثبت شرکت دانش بنیان در ایران این است که شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند از وام دانش بنیان که توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای این شرکت‌ها فراهم می‌شود استفاده کرده و به‌این‌ترتیب در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند. در واقع این وام می‌تواند سرمایه اولیه به‌منظور تجاری‌سازی ایده دانش بنیان را فراهم کرده و شرایط بهتری را برای مدیران این شرکت‌ها به وجود بیاورد.

درصورتی‌که شما هم در مرحله برآورد مالی یا دریافت وام دانش بنیان با سوالاتی در این زمینه مواجه شدید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات شبکه دانش بنیان ایران در این زمینه استفاده کرده و از مزایای این خدمات نهایت بهره را ببرید.

ثبت شرکت دانش بنیان

پس از آنکه با انواع شرکت دانش بنیان آشنا شده و اطلاعاتی را در این زمینه به دست آوردید زمان آن خواهد بود که شرکت دانش بنیان خود را به ثبت برسانید. در این مرحله باید به این نکته مهم دقت داشته باشید که ثبت شرکت را حتما باید از طریق سامانه رسمی که برای این کار طراحی شده است انجام دهید. شما باید وارد این سامانه شده و اطلاعات موردنیاز را در آن وارد کنید. دقت داشته باشید که این اطلاعات باید دقیق و به‌روز باشند تا در آینده مشکلی برای ثبت شرکت شما وجود نداشته باشد.

شاید این مطلب هم مناسبتان باشد:   معافیت پرداخت ضرایب حق بیمه قراردادها دانش بنیان چیست؟

در گام بعدی شما باید هزینه‌های مربوط به ثبت شرکت دانش بنیان خود را نیز پرداخت کرده و رسید این هزینه‌ها را در لیست مدارکتان قرار دهید. پس از آنکه مدارک و اطلاعات شما توسط کارشناسان این سامانه بررسی شدند مجوزهای موردنیاز برای ثبت شرکت در اختیار شما قرار خواهد گرفت. در گام آخر نیز باید مراحل حضوری مربوط به ثبت شرکت خود را طی کنید.

دقت داشته باشید که مجموعه در تمامی این مراحل در کنار شما خواهد بود و به شما کمک می‌کند تا بتوانید مسیر ثبت شرکت دانش بنیان و تجاری سازی ایده دانش بنیان را به‌صورت کاملا دقیق طی کنید.

مدارک موردنیاز برای ثبت شرکت دانش بنیان

یکی از نکات بسیار مهمی که باید به آن دقت داشته باشید این است که اگر قصد تجاری سازی ایده دانش بنیان را دارید حتما برای این کار نیازمند مدارکی خواهید بود که مدارک شما باید به‌صورت کامل باشند. از جمله مهم‌ترین مدارک ثبت شرکت دانش بنیان و تجاری‌سازی ایده‌های موجود در این زمینه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدارک تحصیلی که نشان دهند شخصی که قصد تجاری‌سازی ایده خود را دارد حتما باید حداقل مدرک کارشناسی یا بالاتر است و از این نظر مشکلی برای این شخص وجود ندارد.
  • مدارکی که نشان دهند شخصی که قصد تجاری‌سازی ایده را دارد دارای سابقه مدیریتی و علمی لازم در این زمینه هست.
  • مدارک مربوط به خود کسب‌وکار و شرکت دانش بنیان نیز از اهمیت بسیار زیادی برای ثبت این شرکت‌ها برخوردار است.

در آموزش ثبت شرکت دانش بنیان حتما باید به کامل‌بودن این مدارک دقت داشته باشید و تلاش کنید تا مدارک خود را به‌صورت کامل شده در اختیار دولت قرار دهید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن مجوزهای موردنیاز را در این زمینه دریافت کنید.

سخن پایانی

تجاری سازی ایده دانش بنیان به شما کمک می‌کند تا بتوانید ایده دانش بنیان خود را به‌صورت یک شرکت ثبت کرده و بتوانید از آن درآمدزایی کنید. اگر شما هم علاقه‌مند به انجام این کار هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات ارائه شده توسط شبکه دانش بنیان ایران نیز استفاده کرده و از مزایای خدماتی که توسط این مجموعه به شما ارائه می‌شود نهایت بهره را ببرید.

لطفا امتیاز خود را وارد کنید

یک نظر

  • مژگان گفت:

    سلام
    من یک ایده قوی دارم اما تابحال بفکر تجاری سازی و ایجاد طرح اولیه اش نیفتادم ، این ایده رو بطور رایگان در اختیار شما قرار میدم شاید بتونید به اون جامه عمل بپوشید ، من قصدم ایجاد یک سامانه یا حالا یک سایت و اپلیکیشن مثل دیوار و شیپور است که بتونم موارد بیشتری به اون اضافه کنم و هدفم ازین طرح هوشمند سازی تمامی معاملات خودرو و املاک هستش ، چ از لحاظ کمی چ از لحاظ کیفی، یک مثال براتون میزنم، ببینید به عنوان مثال دو شخص دو خودرو خریداری میکنند یکی از این افراد ازخودرو برای رفت و امد مسافرت و انجام کارهای روزمره استفاده میکنه یک نفر دیگه هم هروز با ماشینش میره توی خیابون و ایجاد مزاحمت میکنه تخلفات رانندگی انجام میده سرعت غیرمجاز ایجاد الودگی صوتی و غیره ، این افراد بعداز مدتی مثلن خوردو شون میخان بفروش برسونند ایده من اینه تمامی اعمال و رفتار این دو فرد یجایی ثبت و ضبط بشه و موقع فروش خودرو شخصی که خلاف مرتکب شده با کسیکه هیچ خلافی نداشته در خرید و فروش خوردو یکسری امتیازات منفی و مثبت بگیرند و درمرحله بعد شخصی که مزاحمت ایجاد کرده خلاف زیاد داره یا الودگی صوتی ایجاد یا هرنوع خلاف دیگه ای خودروی اون شخص خریداری نشه یا اینکه اگر خریداری شد دیگه خودروی جدیدی به اون شخص فروخته نشه البته اینها همه باید به یجایی وصل بشه و پرونده اینها جایی با کد ملی ثبت بشه ، همین برنامه رو برای املاک هم دارم ینی اگر یک شخصی یک مدتی خانه ای اجاره کرد و توی یک منطقه ای ساکن شد اما اون فرد ادم سالمی نبود و همسایه ها از اون فرد راضی نبودن اطلاعات این فرد جایی ثبت بشود و مجددا که فرد قصد داشت خونه ای رهن یا اجاره کنه تحت هیچ شرایطی باهاش عقد قرارداد صورت نگیره و یا مناطقی بهش پیشنهاد داده بشه که در حد خودش هس نه اینکع هرجایی بتونه بره و ساکن بشه ، اینها خیلی خلاصه بود البته

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    جهت مشاوره رایگان دانش بنیان، کلیک کنید.
    جهت دریافت مشاوره دانش بنیان با شماره 02126714473 تماس بگیرید.