لوگو شرکت دانش بنیان ایران

کار در شرکت دانش بنیان چگونه است؟

کار کردن در شرکت دانش بنیان

فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در ایران سبب شده تا محصولات و خدمات فناورانه بیش از گذشته افزایش پیدا کند. از همین رو شاهد آن هستیم که افراد زیادی به دنبال شروع کار در شرکت دانش بنیان هستند. با این حال نباید فراموش کرد که شروع فعالیت در این شرکت‌ها نیز شرایط و ضوابط خاص خود را دارد که باید به شکل ویژه رعایت شود. از همین رو در این مطلب تصمیم داریم تا جنبه‌های مختلف آن را به خوبی بررسی کنیم.

مزایای کار در شرکت دانش بنیان

کار در شرکت دانش بنیان مزایای بسیاری برای شما دارد که به همین علت به عنوان یک گزینه جذاب مطرح خواهد بود. در نتیجه به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما از مزایایی که در این بخش وجود دارد آگاهی پیدا کنید. در ادامه بیشتر به این موارد می‌پردازیم.

کسب تجربه در حوزه های نوین و تکنولوژی پیشرفته

کسب تجربه در حوزه‌های نوین و تکنولوژی پیشرفته، یکی از فواید کار در شرکت دانش بنیان است. شرکت دانش بنیان، شرکتی است که بر پایه دانش و فناوری، محصولات یا خدمات با ارزش افزوده بالا و پیچیدگی فنی را ارائه می‌دهد. این شرکت‌ها، در زمینه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند که امکان همکاری با آن‌ها برای شما هم وجود خواهد داشت. 

با کار کردن در شرکت دانش بنیان، شما می‌توانید با آخرین روش‌ها و ابزارهای دانش و فناوری آشنا شوید. همچنین این امکان برای شما به وجود می‌آید تا با پروژه‌های جذاب و چالش‌برانگیز روبرو شوید. همچنین برای شما فرصتی ایجاد می‌شود تا با تیم‌های حرفه‌ای و خلاق همکاری کنید. به این ترتیب، شما می‌توانید مهارت‌های خود را افزایش داده و سطح علمی خود را بالا ببرید. همچنین می‌توانید بازار کار را بهتر بشناسید و فرصت‌های شغلی بیشتری را پیدا کنید.

کار کردن در شرکت دانش بنیان

امکان همکاری با اساتید و نخبگان علمی

شرکت‌های دانش بنیان معمولاً به منظور توسعه و پیشرفت فناوری‌ها و ایده‌های نوین با اساتید و نخبگان علمی همکاری می‌کنند. این همکاری می‌تواند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از طریق همکاری در پروژه‌های تحقیقاتی، مشارکت در گروه‌های کارآفرینی و حتی استفاده از دانش فنی آنان باشد. اساتید و نخبگان علمی معمولاً با تجربه و دانش عمیق خود می‌توانند نقش مهمی در فعالیت‌های تحقیق و توسعه، طراحی و بهبود فرآیندها و حتی استراتژی‌های شرکت‌های دانش بنیان ایفا کنند.

همچنین، همکاری با اساتید و نخبگان علمی می‌تواند باعث گسترش شبکه ارتباطی و دستیابی به منابع و تسهیلات جدید شود. از این رو، همکاری با اساتید و نخبگان علمی در شرکت‌های دانش بنیان می‌تواند به توسعه و رشد شما کمک کند و آینده بهتری را پیش روی شما قرار دهد.

شاید این مطلب هم مناسبتان باشد:   تفاوت شرکت های دانش بنیان نوع 1 و 2 در چیست؟

حقوق و مزایای مناسب

کار در شرکت دانش بنیان می‌تواند با حقوق و مزایای خوبی همراه باشد. اغلب شرکت‌های دانش بنیان تلاش می‌کنند کارمندان خود را به خوبی پاداش دهند تا استعدادهای بااستعداد را جذب و نگه دارند. حقوق در شرکت‌های دانش بنیان ممکن است بالاتر از صنایع دیگر باشد، زیرا این شرکت‌ها به دنبال استخراج ارزش از فناوری‌ها و نوآوری هستند و از عملکرد کارمندان خود بهره‌برداری می‌کنند.علاوه بر حقوق، مزایای دیگری نیز برای کار در این شرکت‌ها وجود دارد که شامل مختلفی است. 

برخی شرکت‌های دانش بنیان به کارمندان فرصت می‌دهند تا سهامی در شرکت به دست آورند و از رشد و موفقیت شرکت بهره‌مند شوند. همچنین این شرکت‌ها معمولاً فضای کار خلاق و الهام بخشی ارائه می‌دهند که کارمندان را تشویق به نوآوری و ایده پردازی می‌کند. همچنین در شرکت‌های دانش بنیان، معمولاً فرصت‌های زیادی برای یادگیری، توسعه حرفه‌ای و پیشرفت شغلی وجود دارد. از همین رو کار در یک شرکت دانش بنیان می‌تواند با حقوق مناسب و مزایای جذابی همراه باشد که علاوه بر اینکه کارمندان را مشتاق نگه می‌دارد، به آن‌ها فرصت توسعه و رشد می‌دهد.

کار در شرکت دانش بنیان چگونه است؟

کار در شرکت دانش بنیان می‌تواند چالش برانگیز، جذاب و پربازده باشد. این شرکت‌ها معمولا در حوزه‌های نوین و پیشرفته فناوری فعالیت می‌کنند و به دنبال ایجاد نوآوری و ارزش افزوده هستند. بنابراین، کارمندان این شرکت‌ها باید دارای سطح علمی بالا، خلاقیت، توانایی یادگیری و تطبیق با تغییرات باشند. شرایط کاری علاوه بر اینکه فرصت رشد حرفه‌ای و افزایش دانش را به همراه دارد، مزایای مالی و اجتماعی هم دارد. این شرکت‌ها به دلیل حمایت‌های دولتی، معافیت‌های مالیاتی، تسهیلات بانکی و تامین محل استقرار، معمولا در وضعیت مالی خوب و پایداری قرار دارند و می‌توانند به کارمندان خود حقوق و مزایای مناسب را پرداخت کنند.

همچنین، کار کردن در شرکت دانش بنیان باعث افزایش اعتبار و اعتماد سازمان‌ها و جامعه به کارمندان می‌شود. به طور خلاصه، فعالیت در شرکت دانش بنیان چالش‌ها و فرصت‌های زیادی را برای کسانی که علاقه مند به علم و فناوری هستند، فراهم می‌کند. با توجه به اینکه تعداد ثبت دانش بنیان در حال افزایش است، در آینده شاهد مشاغل بیشتری در این دسته خواهیم بود.

کار در شرکت دانش بنیان به جای سربازی

کار در شرکت دانش بنیان به جای سربازی یکی از تسهیلاتی است که ستاد کل نیروهای مسلح برای مشمولان فراهم کرده است. این تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان اجازه می‌دهد تا نیروهای کلیدی خود را حفظ کنند و از نیروی انسانی ارزان در قالب نظام وظیفه تخصصی استفاده کنند. برای استفاده از این تسهیلات، مشمول باید دارای مدرک کارشناسی یا بالاتر در رشته‌های مرتبط با فعالیت شرکت دانش بنیان باشد و حداقل ۶ ماه بیمه در آن شرکت داشته باشد.

شاید این مطلب هم مناسبتان باشد:   لیست حمایت های دانش بنیان

همچنین شرکت دانش بنیان باید دارای شرایط خاصی مانند تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دارا بودن پروژه‌های پژوهشی و فناورانه و دارای حداقل ۵ نفر نیروی کلیدی باشد. مشمول می‌تواند به دو روش سربازی خود را در شرکت دانش بنیان بگذراند که به آن‌ها خواهیم پرداخت. 

روش اول امریه دانش بنیان است که در آن فرد به عنوان نیروی رسمی در شرکت فعالیت می‌کند و حقوق و مزایای مناسب دریافت می‌کند. روش دوم گرفتن پروژه جایگزین خدمت است که در آن فرد به صورت پاره وقت یا قراردادی در شرکت کار می‌کند و پروژه‌ای را انجام می‌دهد که به صورت مستقل گزارش می‌دهد. با توجه به حمایت‌های معاونت علمی ریاست جمهوری، می‌توانید به آینده درخشان در شرکت‌های دانش بنیان امیدوار باشید.

کار غیرحضوری در شرکت دانش بنیان

کار غیرحضوری در انواع شرکت دانش بنیان یک فرصت شغلی است که شما می‌توانید از راحتی خانه یا هر جای دیگری که دسترسی به اینترنت دارید، به فعالیت‌های مربوط به شرکت دانش بنیان بپردازید. شرکت دانش بنیان یک شرکت است که در زمینه‌های مختلفی مانند توسعه نرم‌افزار، طراحی وب، هوش مصنوعی، امنیت سایبری و غیره فعالیت می‌کند. شما می‌توانید بسته به تخصص و علاقه‌تان، در یک یا چند زمینه از این شرکت همکاری کنید و درآمد کسب کنید. برخی از مزایای کار غیرحضوری در شرکت دانش بنیان شامل موارد زیر خواهد بود.

  • انعطاف‌پذیری در زمان و مکان کار
  • صرفه‌جویی در هزینه‌های حمل و نقل و پوشاک
  • افزایش بهره‌وری و خلاقیت
  • کاهش استرس و فشار روحی
  • امکان گسترش دانش و مهارت‌های جدید

برای کار در شرکت دانش بنیان به صورت غیرحضوری، شما نیاز به داشتن تجهیزات لازم مانند کامپیوتر، اینترنت پرسرعت، هدست و وب‌کم دارید. همچنین باید توانایی ارتباط مؤثر با سایر همکاران و مدیران خود را داشته باشید. شما باید قادر باشید به صورت خودجوش، منظم و مسئولانه کار خود را انجام دهید و نسبت به پروژه‌های محول شده متعهد باشید.

حقوق کار در شرکت های دانش بنیان

حقوق کار در شرکت های دانش بنیان

حقوق کار در شرکت‌های دانش بنیان، بستگی به نوع و میزان فعالیت‌های این شرکت‌ها و محصولات یا خدماتی که ارائه می‌دهند دارد. برخی از شرکت‌های دانش بنیان، مشمول معافیت مالیاتی به مدت پانزده سال هستند. البته این در حالتی است که کالاها یا خدمات یا فرایند تولید یا تجهیزات تولید آن‌ها در فهرست کالاها و خدمات دانش بنیان سطح یک قرار داشته باشند. این شرکت‌ها باید با معرفی مدیریت پارک علم و فناوری یا مراکز رشد به اداره مالیات، از این معافیت استفاده کنند.

بعضی از شرکت‌های دانش بنیان، علاوه بر معافیت مالیاتی، از تسهیلات کم بهره یا بدون بهره، اولویت استقرار در پارک‌های علم و فناوری یا مناطق ویژه اقتصادی، پوشش بیمه‌ای مناسب برای کاهش خطر پذیری محصولات هم برخوردار می‌شوند که همین امر باعث بهبود حقوق و مزایای کارکنان خواهد شد. حقوق کار در شرکت‌های دانش بنیان، علاوه بر قوانین حمایتی، به عوامل زیر هم بستگی خواهد داشت. 

  • سطح فناوری
  • ارزش افزوده
  • پژوهش و توسعه
  • بودجه و درآمد
  • بازار و رقابت
  • سابقه و تجربه
  • مدیریت و ساختار سازمانی
شاید این مطلب هم مناسبتان باشد:   امریه دانش بنیان چیست؟ شرایط امریه دانش بنیان + نحوه ثبت نام

 با توجه به معیارهایی که بیان شد، حقوق کار در شرکت‌های دانش بنیان، ممکن است با یکدیگر تفاوت داشته باشد. از همین رو حتما به این موارد توجه داشته باشید تا از تسهیلات شرکت دانش بنیان برخوردار شوید. 

سخن پایانی

شرکت‌های دانش بنیان به عنوان یکی از بهترین مراکز پیونده دهنده علم و صنعت تلاش می‌کنند تا محصولات نوآورانه را ایجاد کرده و در اختیار عموم قرار دهند. در حال حاضر کار در شرکت دانش بنیان به یک گزینه جذاب برای افراد تبدیل شده است. اگر شما هم شرایط مورد نظر شرکت دانش بنیان را دارید، بهتر است که از این فرصت استفاده کنید زیرا شرایط مالی خوبی را برای شما رقم خواهد زد. در این مطلب به طور کامل به بررسی کار در این شرکت‌ها پرداختیم. امیدواریم که شما هم بتوانید شرایط لازم برای همکاری با این شرکت‌ها را پیدا کنید و از زندگی جدید خود لذت ببرید. 

سوالات متداول

۱.چه مزایایی برای کار کردن در یک شرکت دانش بنیان وجود دارد؟

کار در یک شرکت دانش بنیان معمولاً فرصت‌های منحصر به فردی را به شما ارائه می‌دهد. شما در محیطی خلاق و نوآورانه کار می‌کنید و می‌توانید ایده‌های خود را عملی کنید. همچنین، در شرکت‌های دانش بنیان معمولاً فضای کاری کوچکتر است که به همین دلیل می‌توانید تأثیر بیشتری در توسعه و رشد شرکت داشته باشید.

۲. چه مهارت‌ها و ویژگی‌هایی برای کار در یک شرکت دانش بنیان مورد نیاز است؟

برای کار در یک شرکت دانش بنیان، مهارت‌های فنی و تخصصی در زمینه‌ای خاص اغلب مورد نیاز خواهد بود. همچنین، صفاتی مانند خلاقیت، نوآوری، قدرت حل مسئله، توانایی همکاری در تیم، انعطاف‌پذیری و پشتکار نیز بسیار ارزشمند هستند.

۳. چالش‌هایی که در کار در یک شرکت دانش بنیان ممکن است روبرو شوید چیست؟

کار در یک شرکت دانش بنیان ممکن است با چالش‌هایی همراه باشد. برخی از چالش‌های معمول عبارتند از: محدودیت منابع مالی و انسانی، رقابت شدید در بازار، مدیریت ریسک‌های فنی و تجاری، تغییرات سریع در فناوری و محیط کسب و کار و تضاد بین نیاز به انعطاف و نوآوری که باید هر دو را داشته باشید.

۴. چگونه می‌توانید به یک شرکت دانش بنیان بپیوندید؟

برای پیوستن به یک شرکت دانش بنیان، می‌توانید به عنوان یک کارمند جدید استخدام شوید یا خودتان یک شرکت دانش بنیان را تأسیس کنید. در هر صورت، می‌توانید با جستجوی آگهی‌های استخدامی، حضور در رویدادها و کنفرانس‌های صنعتی و شبکه‌سازی با افراد دیگر در صنعت، اقدام به پیدا کردن فرصت‌های شغلی در شرکت‌های دانش بنیان کنید. 

۵. چه امکانات و فرصت‌هایی در یک شرکت دانش بنیان وجود دارد؟

شرکت‌های دانش بنیان معمولاً فضای کاری دوستانه و همکارانی با انگیزه ارائه می‌دهند. شرکت‌های دانش بنیان ممکن است امکاناتی مانند آزمایشگاه‌های پیشرفته، همکاری با دانشگاه‌ها و تحقیقات علمی، برنامه‌های تشویقی مالی و سهامداری به کارکنان ارائه دهند.

۲.۲/۵ - (۵ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت مشاوره رایگان دانش بنیان، کلیک کنید.
جهت دریافت مشاوره دانش بنیان با شماره 02126714473 تماس بگیرید.