لوگو شرکت دانش بنیان ایران

شرکت دانش بنیان چیست؟ هرچیزی که درباره شرکت های دانش بنیان می خواهید بدانید!

شرکت دانش بنیان چیست؟

مفاهیم و تکنولوژی‌های نوین در دنیای امروز به سرعت پیشرفت می‌کنند و شرکت‌ها به دنبال راه‌حل‌های نوآورانه هستند. یکی از این راه‌حل‌ها شرکت‌های دانش بنیان هستند که با ایده‌ها و فناوری‌های خلاقانه خود، در جهت توسعه و بهبود صنایع و خدمات به فعالیت می‌پردازند. در این مقاله قصد داریم بدانیم مفهوم شرکت دانش بنیان چیست و اطلاعات مفیدی درباره آن را ارائه می‌دهیم. از همین رو تا انتها با ما باشید تا از این اطلاعات ارزشمند به خوبی برخوردار شوید.

مفهوم شرکت دانش بنیان چیست؟

شرکت دانش بنیان یک سازمان تجاری است که از پژوهش‌های علمی و فناورانه برای توسعه و نوآوری استفاده می‌کند. این شرکت‌ها به منظور پیدا کردن راه‌حل‌هایی برای مسائل موجود از ایده‌پردازی، تحقیق و توسعه فناوری، و بازاریابی و فروش محصولات نوآورانه استفاده می‌کنند. شرکت‌های دانش بنیان برای ارائه محصولات یا خدمات خود به بازار، از تکنولوژی‌ها و اکتشافات پژوهشی بهره می‌برند. شرکت دانش بنیان به انگلیسی Knowledge enterprise نامیده می‌شود که شامل بسیاری از شرکت‌ها خواهد بود.

این شرکت‌ها توسط تیم‌های متخصص و پژوهشگران با استفاده از دانش و تخصص خود سعی در حل مشکلات موجود و خلق راه‌حل‌های نوآورانه و جدید دارند. در حال حاضر بسیاری از این شرکت‌ها در سراسر جهان و از جمله ایران در حال فعالیت هستند که نتایج مثبت آن در زندگی افراد مختلف به خوبی مشهود است. 

چگونگی فعالیت شرکت‌های دانش بنیان (کار شرکت دانش بنیان چیست؟)

اگر شما هم دوست دارید بدانید کار شرکت دانش بنیان دقیقا چیست باید بگوییم که شرکت‌های دانش بنیان با رویکرد نوآوری، فناوری و کارآفرینی فعالیت می‌کنند. این شرکت‌ها از روش‌های مختلفی برای تحقق اهداف خود استفاده می‌کنند. برای اینکه بدانید نحوه فعالیت شرکت دانش بنیان چیست، در ادامه به برخی از این روش‌ها اشاره می‌کنیم.

ایده‌پردازی و تحقیق و توسعه (R&D)

اولین مرحله در فعالیت شرکت‌های دانش بنیان، ایده‌پردازی و تحقیق و توسعه است. در این مرحله تیم‌های پژوهشی به بررسی مسائل و مشکلات موجود می‌پردازند و سعی در پیدا کردن راه‌حل‌های جدید دارند. این فرآیند شامل جمع‌آوری اطلاعات، آزمایش‌ها و تحلیل‌های مختلف است که به تولید ایده‌های خلاقانه و پیشرفته منجر می‌شود. این قسمت از کار شرکت‌های دانش بنیان بسیار مهم بوده و اهمیت زیادی در ادامه فرایند خواهد داشت. هر چقدر که تحقیق و توسعه قوی‌تر باشد، مسلما نتیجه بهتری به دست خواهد آمد که باید به آن توجه کافی داشته باشید.

بازاریابی و فروش محصولات نوآورانه

بعد از توسعه محصولات نوآورانه، شرکت‌های دانش بنیان نیاز دارند تا آن‌ها را به بازار عرضه کنند و موفقیت تجاری را برای خود ایجاد کنند. در این مرحله فعالیت‌های بازاریابی، تبلیغات و فروش محصولات انجام می‌شود. استفاده از روش‌های نوین بازاریابی و تبلیغات می‌تواند به شرکت‌های دانش بنیان کمک کند تا به مشتریان هدف خود دسترسی پیدا کنند و محصولات خود را به طور موثری بازاریابی کنند. بدون شک این مرحله در تجاری‌سازی بیزینس جدید بسیار اهمیت دارد. در نتیجه استارتاپ‌ها باید در این قسمت از تمام توان خود بهره ببرند تا به بهترین نتیجه ممکن دست پیدا کنند.

همکاری با سازمان‌ها و مؤسسات دیگر

شرکت‌های دانش بنیان معمولاً با سازمان‌ها و مؤسسات دیگر همکاری می‌کنند تا بتوانند منابع و تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. این همکاری‌ها می‌تواند شامل همکاری در زمینه تحقیق و توسعه، اشتراک دانش فنی و تبادل منابع مالی و انسانی باشد. از طریق همکاری با سازمان‌ها و مؤسسات دیگر شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند به رشد و توسعه بیشتری دست یابند و محصولات خود را به طور گسترده‌تری بازاریابی کنند. به‌طور کلی ارتباطات برای این دسته از شرکت‌ها بسیار مهم بوده و امکان توسعه بیشتر را برای آن‌ها فراهم خواهد کرد.

شاید این مطلب هم مناسبتان باشد:   منظور از اقتصاد دانش بنیان چیست؟

از نظر قانون تعریف شرکت دانش بنیان چیست؟

برای اینکه بدانید شرکت دانش بنیان یعنی چه، باید قانون ایران را در این مورد در نظر داشته باشید. بنابر قانون ایران شرکت دانش بنیان به عنوان یک شرکت بازرگانی شناخته می‌شود که فعالیت خود را در زمینه‌ فناوری و نوآوری انجام می‌دهد و برای رشد و توسعه‌ی فناوری‌های جدید و ایده‌های نو ایجاد شده است. در این نوع شرکت‌ها تحقیق و توسعه محصولات جدید و پیشرفته هدف اصلی خواهد بود. این شرکت‌ها اغلب به دلیل ارائه‌ی محصولات جدید، تکنولوژی و خدمات نوآورانه به عنوان منابعی برای تحقق اهداف توسعه اقتصادی و صنعتی کشور مورد حمایت قرار می‌گیرند.

شرکت‌های دانش بنیان عموماً به دلیل تمرکز بر روی فعالیت‌های نوآورانه، محصولات با ارزش افزوده بالا و بازار پسند را تولید می‌کنند. آن‌ها از منابع خود در قالب سرمایهرگذاری در تحقیق و توسعه استفاده می‌کنند. در نتیجه این فعالیت‌ها شرکت‌ها می‌توانند به بهبود کیفیت زندگی افراد، رقابت پایدار در صنایع مختلف، افزایش اشتغال و سودآوری برای خود و جامعه کمک شایانی کنند.

در ایران شرکت دانش بنیان به عنوان یک شرکت با ویژگی‌های خاص تلقی می‌شود و به همین دلیل با حمایت‌های مالی و غیرمالی دولت و معاونت علمی ریاست جمهوری روبرو می‌شود. اکنون که می‌دانید شرکت دانش بنیان چیست، می‌توانید به عنوان عضوی از آن مشغول به فعالیت باشید. قطعا کار در شرکت دانش بنیان می تواند ایده آل باشد. 

مزایای شرکت دانش بنیان چیست؟

شرکت‌های دانش بنیان در صورت موفقیت مزایای زیادی برای جامعه و افراد دارند. این شرکت‌ها با توسعه فناوری های جدید نیاز به نیروی کار متخصص دارند و با ایجاد این نیاز، اشتغال‌زایی و کاهش بیکاری را محقق می‌کنند. همچنین شرکت دانش بنیان با تولید محصولاتی که با ارزش افزوده بالا هستند به رشد اقتصادی کشور کمک می کنند. ناگفته نماند که این شرکت‌ها در تحقیق و توسعه فناوری‌های جدید و نوآوری‌ها دخیل هستند و با توسعه این فناوری‌ها به پیشرفت تکنولوژی و صنعت کشور کمک می‌کنند. 

شرکت های دانش بنیان با تولید محصولات جدید و کارآمد، رقابت‌پذیری را در بازار افزایش می دهند. این شرکت‌ها با تحقیق و توسعه فناوری‌های جدید به حل مشکلات اجتماعی مانند بهبود سلامتی، محیط زیست و اقتصاد می‌پردازند. در نتیجه می‌توان گفت که اکثر آن‌ها دوست‌دار محیط زیست هستند.

آن‌ها با توجه به ارائه فناوری های جدید و نوآوری‌ها قادر هستند که میزان سرمایه زیادی را به پروژه خود جذب کنند. چنانچه این سرمایه‌گذاری ارزی باشد می‌تواند سبب رشد اقتصاد کشور هم شود. در کنار همه این موارد شرکت‌های دانش بنیان با تولید محصولاتی که باعث بهبود کیفیت زندگی مردم می شوند، به بهبود کیفیت زندگی افراد کمک می کنند.

کارکرد شرکت دانش بنیان

شرکت دانش‌بنیان یا شرکت‌های نوآور، شرکت‌هایی هستند که با بهره‌گیری از فرصت‌های پیش روی در زمینه تکنولوژی و دانش، تلاش می‌کنند تا راهکارهای نوین را برای حل مسائل و بهبود کیفیت زندگی انسان‌ها ارائه دهند. این شرکت‌ها از دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، شرکت‌های بزرگ و موسسات دیگر استعدادها و ایده‌های نو دریافت کرده و با ارائه سرمایه‌گذاری و حمایت مالی، فنی و بازاریابی به آن‌ها کمک می‌کنند تا ایده‌های خود را به صورت کسب‌وکار عملی و پایدار تبدیل کنند. بر همین اساس مهم‌ترین کارکردهای شرکت دانش‌بنیان را بیان خواهیم کرد. 

  • ایجاد و پشتیبانی از استارتاپ‌ها
  • توسعه فناوری‌های جدید
  • فرهنگ‌سازی رشد کارآفرینی
  • ایجاد شغل و کاهش بیکاری
  • توسعه و ارتقای سطح فناوری
  • رقابت با شرکت‌های بزرگ بازار
شاید این مطلب هم مناسبتان باشد:   بهترین شرکت های دانش بنیان ایران کدام هستند؟

 به طور خلاصه شرکت دانش بنیان با توجه به تاثیرات مثبتی که برای جامعه دارد، به عنوان یک ابزار قدرتمند در رشد اقتصاد کشورها مورد توجه قرار گرفته است. برای اینکه شما بتوانید شرکت‌های فعال در ایران را بشناسید، استعلام دانش بنیان بسیار کمک کننده خواهد بود.

شرکت های دانش بنیان در چه زمینه هایی فعالیت می کنند؟

یکی از نکاتی که باید درباره شرکت‌های دانش بنیان بدانید مربوط به زمینه فعالیت آن‌ها خواهد بود. امروزه این شرکت‌ها در حوزه‌های مختلفی کار می‌کنند که هر کدام آن‌ها در نوع خود حائز اهمیت خواهد بود. گستردگی فعالیت این موارد سبب شده تا صنایع مختلف هم از مزایای فعالیت واحدهای دانش بنیان استفاده ببرند. برای اینکه بدانید اهمیت شرکت دانش بنیان چیست، در ادامه بیشتر زمینه‌های فعالیت شرکت‌های دانش بنیان را بررسی خواهیم کرد. 

کار شرکت دانش بنیان در زمینه توسعه و فناوری اطلاعات

شرکت‌های دانش بنیان در زمینه فناوری اطلاعات بسیار فعال هستند و رد پای آن‌ها در توسعه و بهبود نرم‌افزارها، امنیت شبکه‌های کامپیوتری، تحلیل داده‌ها و هوش مصنوعی دیده می‌شود. از همین رو امروزه شاهد نقش پر رنگ آن‌ها در رشد بشر هستیم.  این شرکت‌ها با رشد روزافزون فناوری در زمینه‌هایی مانند اینترنت اشیاء (IoT) و بلاکچین به تحقیق و توسعه آن‌ها می‌پردازند.

امروزه انواعی از نرم‌افزارهای مختلف از جمله نرم‌افزارهای مبتنی بر وب، نرم‌افزارهای ارتباطی و نرم‌افزارهای هوشمند توسط این شرکت‌ها توسعه پیدا  کرده‌اند. آینده فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در زمینه فناوری اطلاعات نیز بسیار روشن به نظر می‌رسد. با پیشرفت تکنولوژی و افزایش استفاده از داده‌ها، این شرکت‌ها می‌توانند تکنولوژی‌های جدید را در اختیار انسان قرار دهند.

علوم پایه نظیر شیمی و فیزیک

شرکت‌های دانش بنیان در زمینه علوم پایه به دلیل فعالیت در زمینه پژوهش و توسعه باعث رشد صنایع مختلف شده‌اند. این شرکت‌ها عمدتاً در زمینه هایی نظیر فیزیک، شیمی، ریاضیات، آمار، علوم کامپیوتر و بیولوژی فعالیت کرده و تلاش می‌کنند به وسیله پیشرفت‌های علمی خود، محصولات و خدمات جدیدی را به بازار ارائه دهند.

شرکت‌های دانش بنیان به تحقیقات و توسعه فناوری‌های جدیدی مانند نانوتکنولوژی، فوتونیک و قطعات الکترونیکی پیشرفته پرداخته و از آن‌ها در صنایع دیگر استفاده می‌کنند. این شرکت‌ها راه حل‌های نوین و پیشرفته برای مشکلات جامعه پیدا کرده و ایده‌های خلاقانه و بسیاری از اختراعات را به عنوان محصول یا خدمات خود عرضه می کنند.

فعالیت دانش بنیان در پزشکی و بهداشت

بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان در زمینه‌هایی نظیر داروسازی، پزشکی بالینی، تحقیقات بالینی، پزشکی پیشگیری و بهداشت فعالیت می‌کنند. شرکت‌های دانش بنیان در زمینه پزشکی و بهداشت با استفاده از پیشرفت‌های علمی و فناوری، سعی در توسعه داروهای جدید و درمان‌های نوین و فناوری‌های پزشکی پیشرفته دارند.

این شرکت‌ها با همکاری محققان و پزشکان تلاش می‌کنند تا به رفع نیازهای جامعه در زمینه سلامتی بپردازند و محصولات و خدماتی با کیفیت بالا و تأثیرگذار ارائه دهند. شرکت‌های دانش بنیان در زمینه پزشکی و بهداشت، برای تحقق اهداف خود از منابع مالی دولتی و خصوصی استفاده می‌کنند. هدف این شرکت‌ها بهبود سلامت و کیفیت زندگی جامعه و رفاه اجتماعی است.

شاید این مطلب هم مناسبتان باشد:   مدارک ثبت شرکت دانش بنیان

کار شرکت دانش بنیان دز زمینه انرژی و محیط زیست

شرکت‌های دانش بنیان به دلیل نیاز جامعه به منابع تجدیدپذیر و حفاظت از محیط زیست، با تکیه بر دانش و فناوری خود در جهت توسعه روش‌ها و فناوری‌های جدید برای تولید انرژی تجدیدپذیر و کاهش آلودگی آب و هوا فعالیت می‌کنند. این شرکت‌ها با استفاده از فناوری‌های پیشرفته در زمینه‌هایی نظیر تولید انرژی خورشیدی، بادی، سوخت‌های جایگزین و بهینه‌سازی مصرف انرژی فعالیت می‌کنند.

همچنین این شرکت‌ها با تلاش در زمینه حفاظت از محیط زیست به کاهش آلودگی هوا و آب، مدیریت پسماندها و حفاظت از گونه‌های نادر کمک زیادی خواهند کرد. شرکت‌های دانش بنیان در زمینه انرژی و محیط زیست با همکاری محققان و صنعتگران، به توسعه فناوری‌ها و افزایش کارآمدی و پایداری منابع انرژی و حفاظت از محیط زیست پرداخته و در جهت بهبود کیفیت زندگی مردم و حفظ منابع طبیعی تلاش می‌کنند.

انواع شرکت های دانش بنیان بر اساس درجه 

 شناخت انواع شرکت دانش بنیان به شما کمک می‌کند تا  بهتر با ساختار و اهمیت آن‌ها آشنا شوید. در حال حاضر با توجه به مرحله‌ای که شرکت در آن قرار دارد می‌توان آن را دسته‌بندی کرد. از همین رو در ادامه قصد داریم تا دسته بندی مورد نظر را برای شما نشان دهیم.

شرکت های نوپا نوع ۱

شرکت‌های نوپا وابسته به دانش‌بنیان، شرکت‌هایی هستند که اظهارنامه مالیاتی ندارند. به عبارت دیگر آنها درآمدی نداشته و یا اظهارنامه مالی سالانه خود را ارائه نمی‌کنند. این شرکت‌ها باید حداقل به میزانی پیشرفت کنند که محصولاتی با سطح فناوری بسیار بالا براساس طرح توسعه و تحقیقات خود را تولید کنند تا وارد فهرست کالاها و خدمات دانش‌بنیان سطح یک شوند. همه موارد فوق باید با مفاد آیین‌نامه‌ای که توسط دولت مشخص می‌شود هماهنگ باشد.

شرکت های نوپا نوع ۲

شرکت‌های دانش بنیان نوع ۲ هم بدون درآمد هستند و اظهارنامه مالیاتی ندارند. اما تفاوت آن‌ها با دسته قبل در سطح فناوری محصولات آن‌ها وجود دارد. برای ورود به فهرست کالاها و خدمات دانش‌بنیان سطح دو، این شرکت‌ها باید دارای فناوری نسبتاً پیشرفته‌ای باشند. بقیه ویژگی‌ها دقیقات مشابه با نوع ۱ است که تفاوت شاخص دیگری با یکدیگر نخواهند داشت.

شرکت تولیدی نوع ۱

شرکت‌هایی که در این دسته قرار می‌گیرند، حداقل ۲۵ درصد درآمد خود را از طریق فروش محصولات یا خدمات دانش بنیان به دست آورده‌اند. این معیار ۲۵ درصدی بر اساس اظهارنامه مالیاتی مشخص خواهد شد. ذکر این نکته  ضروری است که فناوری محصولات هم باید در سطح پیشرفته‌ای باشد تا این مسیر ادامه پیدا کند. 

سخن پایانی

امروزه شرکت‌های دانش بنیان به عنوان موتور محرک رشد و توسعه در جامعه شناخته می‌شوند که استفاده گسترده‌ای از آن‌ها می‌شود. این شرکت‌ها با تحقیق و توسعه مرتب سعی می‌کنند تا راهکارهای جدیدی برای حل مسائل بشر پیدا کنند. همچنین بسیاری از خدمات نوین و جدید توسط این شرکت‌ها گسترش پیدا می‌کند. در این مطلب متوجه شدیم که شرکت دانش بنیان چیست و چه اهمیت دارد. مطمئنا اگر توجه لازم به این شرکت‌ها صورت بگیرد تاثیرات بی‌نظیری بر روی اقتصاد خواهند گذاشت. از اینکه تا انتها در کنار ما بودید از شما سپاسگزاریم.

سوالات متداول

۱- شرکت دانش بنیان چیست و دقیقا چه کار میکند؟

شرکت دانش بنیان به یک سازمان تجاری گفته می‌شود که از پژوهش‌های علمی و تحقیق و توسعه برای تولید محصولات یا ارائه خدمات استفاده می‌کند.

۲- شرکت‌های دانش بنیان در چه زمینه‌ای کار می‌کنند؟

بیشتر شرکت‌های دانش بنیان در زمینه تکنولوژی، علوم پایه، پزشکی و انرژی مشغول به کار هستند. 

۳- آیا شرکت دانش بنیان از طرف دولت حمایت می‌شود؟

بله؛ دولت و به طور خاص معاونت علمی ریاست جمهوری طرح‌های مختلفی برای حمایت از این شرکت‌ها دارند.

لطفا امتیاز خود را وارد کنید

‫2 نظر

  • مجیدی گفت:

    چه تفاوتی بین شرکت های خصوصی یا دولتی با شرکت دانش بنیان چیست و اینکه شرایط ثبت کدوم یک از این شرکت ها برای توسعه کسب و کار های نوپا بهتره

    • شبکه دانش بنیان ایران گفت:

      سلام خدمت شما
      تفاوت های زیادی بین این دو هست اما مهم ترین تفاوت این دو تسهیلات خاص و متفاوتی هستش که به دانش بنیان شدگان داده میشه و در هر صورت تبدیل شدن به دانش بنیان برای کسب و کار ها مزیت های زیادی به همراه داره

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    جهت مشاوره رایگان دانش بنیان، کلیک کنید.
    جهت دریافت مشاوره دانش بنیان با شماره 02126714473 تماس بگیرید.