لوگو شرکت دانش بنیان ایران

پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

پژوهشگاه در یک نگاه

پژوهشگاه حوزه و دانشگاه یکی از پژوهشگاه‌های مستقل و زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران است. زمینه های پژوهشی پژوهشگاه در قالب ۱۱ گروه پژوهشی سازماندهی شده است که بر بازنگری و اسلامی سازی علوم انسانی متمرکز می‌باشند.
تاریخچه
– پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در سال ۱۳۶۱ با نام اولیه «دفتر همکاری حوزه و دانشگاه» و به منظور اجرای طرح مقدماتی «بازسازی علوم انسانی» تأسیس شد. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم این طرح را در پی درخواست ستاد انقلاب فرهنگی تهیه کرد و پس از تصویب ستاد، طرح به تأیید حضرت امام خمینی (ره) رسید.
– در سال ۱۳۶۹ و در پی یک دوره فعالیت موفقیت‌آمیز، «دفتر همکاری حوزه و دانشگاه» رسماً به عنوان یکی از نهادهای همکار با «سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها» (سمت) در آمد.
– در سال ۱۳۷۷ پس از ۹ سال همکاری نزدیک با سازمان سمت، به دلیل توفیق قابل توجه در پژوهش و تولید کتابها و آثار علمی بایسته، با تصویب شورای گسترش آموزش عالی با نام «پژوهشکده حوزه و دانشگاه» و به عنوان یکی از مراکز آموزش عالی پژوهشی کشور، به جمع مؤسسات زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیوست.
– در سال ۱۳۸۲ نیز، پس از یک دوره کوتاه و پربار دیگر از فعالیتهای پژوهشی و تولید آثار علمی، «پژوهشکده» به «مؤسسه پژوهشی حوزه و دانشگاه» ارتقاء یافت.
– درسال ۱۳۸۳ نیز به پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تبدیل شد.

بیانیه مأموریت

پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در سال ۱۴۰۴ در میان کشورهای اسلامی به قطب علمی در حوزه علوم انسانی– اسلامی تبدیل خواهد شد (چشم‌انداز بیست ساله پژوهشگاه)
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مرکزی است پژوهشی – آموزشی و بر این باور است که شناخت انسان و ارزش‌های انسانی از مهم‌ترین مبانی تمدن‌های بشری و تمدن اسلامی است. با این باور فلسفه حیات پژوهشگاه چنین است:
«نظریه پردازی در مناسبات دین و علوم انسانی وتوسعه مرزهای علوم انسانی ـ اسلامی و بومی»
پژوهشگاه با همه توان می‌کوشد در آفاق جهانی، قطب علمی در حوزه علوم انسانی ـ اسلامی باشد.
پژوهشگاه بیش از همگان در برابر اصحاب دانشگاه و حوزه احساس تعهد دارد و نیز از برآوردن نیازهای مجموعه نظام و جامعه اسلامی سر بر نمی‌تابد.
پژوهشگاه بر آنست تا در دو دهه پیش رو، با بهره گیری از توان دانشیان حوزه و دانشگاه، بانظر داشت به معارف اهل بیت (علیهم السلام) در نظریه‌پردازی گام‌هایی بلند بردارد و تصویری درخور از خود بنمایاند.
پژوهشگاه از روش‌ها و ابزارهای نو در قلمرو پژوهش و فرآوری اطلاعات، بیشترین بهره را خواهد برد تاژرفای دانش را با پهنای فناوری پیوند زند.
پژوهشگاه روح اخلاق، معنویت وتعهد را در همراهان و همدلان خود می‌گسترد تا ضمن حفظ محققان و کارکنان، توان علمی و مهارتی ایشان در پرتو معرفت بالنده‌تر شود.
پژوهشگاه دستاوردهای معرفتی خود را به هرگونه ممکن و مناسب، از کتاب، مقاله، خدمات پژوهشی، آموزشی و مشاوره‌ای و جز آن، در دسترس خواهندگان و پژوهندگان می‌نهد.
اهداف

اولین و مهم‌ترین هدف پژوهشگاه، پژوهش است. پژوهش محور اصلی تمام فعالیت‌های پژوهشگاه است و بقیه فعالیت‌ها در راستای پژوهش ساماندهی و انجام می‌پذیرند. برای اهداف پژوهشی موارد ذیل مطرح می‌باشد:

  • نظریه پردازی در حوزه مناسبات دین و علوم انسانی؛
  • استخراج دیدگاه‌های اسلامی در موضوعات و مسائل علوم انسانی؛
  • بومی سازی علوم انسانی با توجه به فرهنگ ایرانی و اسلامی؛
  • نظریه پردازی و توسعه مرزهای علوم اسلامی با رویکرد نوین؛
  • گره گشایی از مشکلات نظام با توجه به دیدگاه‌های اسلامی؛

دومین هدف پژوهشگاه، آموزش است. منظور از آن نیز برگزاری تحصیلات تکمیلی در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی است. آموزش در خدمت پژوهش بوده و در اصطلاح «پژوهش محور» است و تحقق اهداف آموزشی، به تحقق اهداف پژوهشی کمک شایان توجهی خواهد نمود. برای اهداف آموزشی موارد ذیل مطرح است:

  • توسعه رشته‌های آموزشی میان رشته‌ای متناسب با رسالت پژوهشگاه؛
  • تأمین نیروی انسانی مورد نیاز پژوهشگاه (محققان و کادر مدیریتی)؛
  • تربیت نیروی انسانی مناسب برای ترویج و گسترش رسالت پژوهشگاه؛

سومین هدف به منظور تحقق مأموریت پژوهشگاه در ایجاد و تقویت روحیه برونگرائی در پژوهشگاه و محصولات آن است. بدین منظور اهداف فرهنگی پژوهشگاه بر ترویج، تحکیم و نهادینه سازی دیدگاه‌های اسلامی در الف) نهادهای سیاستگذاری کشور، ب) مراکز آموزشی و پرورشی و ج) نهادهای فرهنگی، مورد نظر می‌باشد.

پژوهشکده‌ها
پژوهشگاه در حال حاضر با سه پژوهشکده «علوم اجتماعی»، «علوم رفتاری» و «علوم اسلامی» و یازده گروه پژوهشی فعالیت می‌نماید و فعال سازی چهار گروه پژوهشی و یک مرکز مطالعات و همکاری حوزه و دانشگاه متشکل از سه گروه پژوهشی را در دستور کار خود دارد.
» پژوهشکده علوم اجتماعی شامل گروه‌های جامعه شناسی، مدیریت، اقتصادو علوم سیاسی
» پژوهشکده علوم رفتاری شامل گروه‌های روان شناسی، علوم تربیتی، اخلاق و فلسفه علوم انسانی
» پژوهشکده علوم اسلامی شامل گروه‌هایقرآن پژوهی، فلسفه و کلام، تاریخ اسلام و حقوق
۴۹ نفر عضو هیأت علمی و بیش از ۷۰ نفر پژوهشگر همکار با تحصیلات توأمان حوزوی و دانشگاهی در سطوح عالی به انجام طرحهای تحقیقاتی و تولید آثار علمی ـ پژوهشی در پژوهکشده های فوق مشغول می‌باشند.

آموزش وتحصیلات تکمیلی
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برای اولین بار در سال ۱۳۷۴ اقدام به برگزاری یک دوره تحصیلات تکمیلی در مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌های تاریخ اسلام، روانشناسی بالینی، علوم اجتماعی، علوم تربیتی و مدیریت دولتی کرد و در سال ۱۳۸۴ در راستای تحقق اهداف و رسالت‌های خود و برای تربیت کادر علمی متعهد و کار آمد در رشته‌های تخصصی مورد نیاز، موافقت اصولی برگزاری دوره‌های دکتری تخصصی (Ph.D) را از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دریافت نمود و متعاقب آن دوره‌های دکتری در رشته‌های اقتصاد اسلامی، قرآن و حدیث، روانشناسی، علوم اجتماعی، مدیریت، فلسفه تعلم و تربیت را برگزار نمود. شایان ذکر است برای اخذ مجوز برگزاری دوره‌های کارشناسی ارشد سایر رشته‌ها نیز اقداماتی در حال انجام می باشدو هم اکنون در رشته‌های اقتصاد اسلامی، رشته فلسفه تفسیر و مطالعات تاریخ تشیع دانشجوی کارشناسی ارشد می‌پذیرد.

نشریات پژوهشگاه حوزه ودانشگاه
۱. فصلنامه علمی ـ پژوهشی «روش شناسی علم انسانی»
با توجه به اهمیت علوم انسانی و اجتماعی و نقش بنیادین این علوم در تحقق یک نظام فکری منسجم و تمدن ساز، تحقیق درمبانی فلسفی و روش شناختی این دسته از علوم و نقد و ارزیابی آنها و نیز تلاش جهت استخراج مبانی و دیدگاه‌های اسلامی در حوزهٔ علوم انسانی و تلاش برای تولید علوم انسانی همسو با معارف اسلامی و نیازهای بومی اهمیت و جایگاه والایی پیدا می‌کند. فصلنامه علمی پژوهشی روش شناسی علوم انسانی تنها فصلنامه‌ای که به صورت ویژه در موضوعات زیر فعالیت می‌کند.

  • تعریف روش شناسی و روش تحقیق و تمییز آنها از هم؛
  • جایگاه روش شناسی علوم انسانی در پیشبرد کمی و کیفی این دسته از علوم؛
  • بررسی تطبیقی روش‌شناسی علوم انسانی و علوم طبیعی؛
  • بررسی سیر تحول روش‌شناسی علوم انسانی؛
  • مقایسهٔ تطبیقی روش‌های تحقیق کمّی و کیفی؛
  • بررسی مبانی فلسفی و کلامی تولید علوم انسانی دینی و بومی؛
  • روش شناسی تولید علوم انسانی دینی و بومی؛
  • روش شناسی استفادهٔ از متون دینی در علوم انسانی – اجتماعی؛
  • روش شناسی اندیشمندان مسلمان در مطالعات اجتماعی؛
  • کاستی‌های علوم انسانی موجود در عرصهٔ اهداف، مبانی، روش‌ها و دستاوردها؛
  • بررسی و نقد فلسفی و روشی مطالعات صورت گرفته در حوزه علوم انسانی و اجتماعی؛
  • بررسی و نقد سند چشم انداز و برنامه پنجم توسعه از منظر روش شناسی و فلسفی؛
  • بررسی و نقد فلسفی و روشی سیاست‌های کلان کشور در عرصه علمی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی؛
  • معرفی و نقد کتاب‌های روش تحقیق و فلسفه علوم انسانی – اجتماعی؛

پست الکترونیک method@rihu.ac.ir
۲. دو فصلنامه علمی ـ پژوهشی «جستارهای اقتصادی ایران»
با توجه به اهمیت علوم اقتصادی ونقش بنیادین این علوم در فراهم آوردن زمینه‌های تحقق نظام اقتصادی اسلام، امکان زندگی شرافتمندانه، رشد و تعالی انسان و جامعه در تمامی ابعاد آن، پژوهش و شناخت دقیق و نقد و ارزیابی مبانی نظریات این بخش از علوم جایگاه والایی پیدا می‌کند. انتشار مجلات تخصصی در جهت نشر یافته‌ها و اندیشه‌ها و پژوهش‌های جدید و نیز نقد و ارزیابی و پالایش مبانی علوم اقتصادی و پژوهش در جهت ارائه مبانی و نظریات مبتنی بر فرهنگ اسلامی می‌تواند آموزش‌ها و پژوهش‌های این بخش را کمال و ارتقاء بخشیده و موجب افزایش سهم کشور در تولید علم شود. بی‌شک دغدغه اصلی گروه اقتصاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پژوهش در زمینه اقتصاد اسلامی و مسائل کلیدی اقتصاد ایران است. بر این اساس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه انتشار دوفصلنامه جستارهای اقتصادی ایران را بر اساس ضوابط مجلات علمی ـ پژوهشی از سال ۱۳۸۳ آغاز نموده است.
پست الکترونیک: jostarha@rihu.ac.ir

۳. دو فصلنامه علمی ـ پژوهشی «تربیت اسلامی»
تعلیم و تربیت یکی از نهادهای اسلامی در جامعه و عهده‌دار انتقال میراث فرهنگی جامعه به نسل جدید است که در ضمن انتقال میراث فرهنگی به نسل جدید، آن‌ها را شکل داده و استعدادهای آنها را رشد داده و فرد و جامعه را به تکامل می‌رساند. از سوی دیگر، تعلیم و تربیت در جامعه به صورت طبیعی موارد فرهنگی جامعه و مناسب با آن است و هر گونه ناهماهنگی و ناسازگاری بنیادین میان فرهنگ جامعه و تربیت رایج در آن به تضاد و اختلال در عملکرد جامعه می‌انجامد. بنابراین، کارایی و رشد و ارتقای جامعه و افراد آن به کارایی و سازگاری تربیت با فرهنگ جامعه وابسته است.
از آنجا که کشور ما اسلامی است، تربیت آن در صورتی کارا و با فرهنگ آن سازگار خواهد بود که از فرهنگ غنی اسلام سیراب شده باشد. تجربه تاریخی نیز نشان داده که تربیت اسلامی هرگاه به معنای دقیق کلمه در جامعه ما رواج داشته افراد و جامعه را در سیر کمال و رشد قرار داده است در دوران معاصر راه‌حل بسیاری از مشکلات موجود رجوع به تعلیم و تربیت اصیل اسلامی است. به همین جهت گروه علوم‌تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به انتشار دو فصلنامه علمی ـ پژوهشی تعلیم و تربیت اسلامی اقدام کرده تا بتواند مسائل و مشکلات موجود در این زمینه را با کمک متخصصان و پژوهشگران این رشته بررسی و زمینه را برای رشد و شکوفایی تربیت اسلامی در کشور فراهم آورد.
پست الکترونیک:islamicedu@rihu.ac.ir

۴. دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی «مطالعات اسلام و روان شناسی»
گروه روان‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با توجه به اهداف و وظایف خود در جهت توسعه و استحکام روابط علمی با پژوهشگران حوزه و دانشگاه و به منظور اشاعه تحقیقات مربوط به اسلام و روان‌شناسی، دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی «مطالعات اسلام و روان‌شناسی» را براساس ضوابط و معیارهای مندرج در آیین‌نامه تعیین اعتبار مجلات و نشریات علمی ـ پژوهشی منتشر می‌نماید که تاکنون ۱۰ شماره آن چاپ و منتشر شده است.
هدف اصلی دوفصلنامه، انتشار تحقیقات انجام شده در زمینه مطالعات اسلام و روان‌شناسی، اطلاع‌رسانی علمی، فراهم آوردن زمینه برای تبادل نظر و تضارب آرای متفکران و محققان این رشته، فراهم آوردن زمینه برای تولید علم و اندیشه و نظریه‌پردازی در این زمینه و آماده کردن زمینه مناسب برای رشد و ارتقای هر چه بیشتر دانش روان‌شناسی اسلامی است.
پست الکترونیک: psy@rihu.ac.ir

۵. دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی «اسلام و مطالعات علوم اجتماعی»
گستردگی موضوعات مناسبات دین/ اسلام و علوم اجتماعی ایجاب می‌کند که مجله‌ای علمی ـ پژوهشی، که به صورت اختصاصی به مسائل و موضوعات مطرح در این زمینه بپردازد و حاصل تحقیقات صاحبنظران این رشته را در اختیار جامعهٔ علمی و مدیران ارشد کشور قرار دهد، منتشر شود. به همین جهت گروه علوم اجتماعی پژوهشگاه در صدد انتشار مجله‌ای با نام دوفصلنامهٔ «اسلام و علوم اجتماعی» برآمد.
انجام تحقیقات بنیادی، توسعه‌ای و کاربردی در زمینهٔ علوم اجتماعی و مناسبات آن با دین و نقد و بررسی مکاتب موجود در این زمینه، از اهداف و رسالت‌های دوفصلنامهٔ «اسلام و علوم اجتماعی» است.
پست الکترونیک: soci@rihu.ac.ir
۶. دوفصلنامه علمی ـ تخصصی «اسلام و مدیریت»
این نشریه به صاحب امتیازی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سردبیری دکتر محمد سعید تسلیمی منتشر می‌شود و هدف از انتشار آن گسترش و تعمیق مطالعات و پروژه‌های تحقیقاتی در زمینه مدیریت اسلامی و زمینه سازی جهت تولید علم مدیریت اسلامی است. این نشریه بنا دارد به صورت علمی و تخصصی به مبانی، اصول و مسائل مدیریت با دیدگاه اسلامی بپردازد.
پست الکترونیک: islam&management@rihu.ac.ir

آثاربرگزیده پژوهشگاه
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در مدت بیش از ربع قرن فعالیت علمی ـ پژوهشی در جشنواره‌ها و کنگره‌های علمی متعددی حضور فعال داشته است که طی این مدت موفق به احراز بیش از ۱۲۱ رتبه شده است. از جمله این جشنواره‌ها می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود: جشنواره انتخاب کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، جشنواره انتخاب کتاب سال حوزه، جسنواره سراسری دین پژوهان، جشنواره انتخاب پژوهش فرهنگی سال، جشنواره انتخاب کتاب سال دانشجویی، جشنواره انتخاب پایان نامه برتر دانشجویی، جشنواره انتخاب پژوهش برتر دانشجویی، همایش تجلیل از پژوهشگران برتر حوزه دین، جشنواره انتخاب کتاب خانواده، همایش دوسالانه اقتصاد، هماش اهل قلم، جشنواره کتاب فصل، جشنواره فارابی و جشنواره انتخاب کتاب دین و پژوهش‌های برتر.

ارتباط با پژوهشگاه
قم: شهرک پردیسان، بلوار دانشگاه، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
صندوق پستی: ۳۱۵۱ ـ ۳۷۱۸۵
تلفن: ۳۲۱۱۱۱۰۰ ۰۲۵ نمابر: ۳۲۸۰۳۰۹۰ ۰۲۵
تهران: خیابان انقلاب، بین وصال و قدس، نبش کوی اُسکو
تلفن: ۳۶۶۴۰۲۶۰۰ ۰۲۱
روابط عمومی: ۳۲۱۱۱۲۰۶ ۰۲۵
نمابر روابط عمومی: ۳۲۸۰۶۰۰۱ ۰۲۵
E-mail: info@rihu.ac.ir

هیات امنای پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

معرفی:
هیات امنا عالی‌ترین رکن موسسه می‌باشد که وظایف و اختیارات آن درقانون تشکیل هیأت های امنای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی (مصوب جلسات ۱۸۱ و ۱۸۳ مورخ ۹/۱۲/۶۷ و ۲۳/۱۲/۶۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی) و همچنین قانون نحوه انجام امور مالی و معاملاتی‌دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی (مصوب مورخ ۶۹/۱۰/۱۸ مجلس شورای اسلامی) به شرح ذیل تعیین شده است.
الف- تصویب آیین نامه داخلی
ب- تصویب سازمان اداری موسسه براساس ضوابطی که به پیشنهاد وزارتخانه‌های مربوط با هماهنگی سازمان امور اداری و استخدامی به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد رسید.
ج- بررسی و تصویب بودجه موسسه که از طرف رئیس موسسه پیشنهاد می‌شود.
د- تصویب بودجه تفصیلی موسسه
هـ – تصویب حسابها و ترازنامه سالانه موسسه
و- تصویب نحوه وصول درآمدهای اختصاصی و مصرف آن
ز- تعیین حسابرس و خزانه دار برای موسسه
ج- کوشش برای جلب کمک‌های بخش خصوصی و عواید محلی اعم از نقدی، تجهیزاتی، ساختمانی با رعایت ضوابط مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی
ط- تصویب آیین نامه‌های مالی و معاملاتی که برحسب مورد پس از تائید وزارتخانه مربوط قابل اجرا می‌باشد.
ی- پیشنهاد میزان فوق العاده های اعضای هیات علمی و غیرهیات علمی (کارشناسان و تکنیسین‌ها) که برحسب مورد پس از تائید وزارتخانه‌های فرهنگ و آموزش عالی و یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قابل اجرا می‌باشد.
ک- تعیین نحوه اداره واحدهای تولیدی، خدماتی، کارگاهی و بهداشت و درمانی موسسه در چهارچوب ضوابطی که به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.
ل- تعیین میزان پرداخت حق التحقیق، حق التدریس، حق الزحمه، حق التالیف و نظایرآن.
م- بررسی گزارش موسسه که ازطرف رئیس موسسه ارائه می‌شود
ن- تصویب مقررات استخدامی اعضای هیات علمی موسسه که بمنظور هماهنگی پس از تائید وزارتخانه مربوط قابل اجرا خواهد بود.

اعضای هیات امنا: (حقیقی و حقوقی)

  • دکترمحمد فرهادی – وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس هیات امنا
  • دکتر علی اصغر رستمی ابوسعیدی – مشاور وزیر و رئیس مرکز هیات های امنا و هیات های ممیزه
  • حجت الاسلام و المسلمین حسن‌آقا نظری – رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و دبیر هیات امنا
  • دکتر محمود صادقی – رئیس کمیسیون دائمی هیات امنا
  • نماینده سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
  • آیت اله سید محمد غروی
  • آیت اله علیرضا اعرافی
  • حجه الاسلام و المسلمین دکتر احمد احمدی
  • حجه الاسلام والمسلمین دکتر محسن قمی
  • دکتر محمدسعید تسلیمی
  • دکتر مصطفی دلشاد تهرانی

ریاست پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

حجت الاسلام والمسلمین حسن‌آقا نظری
زندگی نامه:
حجت الاسلام و المسلمین حسن آقا نظری فرزند علی محمد در سال ۱۳۲۸ در شهر شاهرود در خانواده‌ای مذهبی و دیندار دیده به جهان گشود پس از تحصیلات رسمی در زادگاه خویش برای تحصیل علوم دینی و آموختن معارف ناب الهی وارد حوزه علمیه قم شد و از محضر بزرگان شهیر و نامی دیار قم بهره‌های علمی فراوان و وافری برد و پس از مدت‌ها تلاش و تحصیل و تدریس در حوزه به درجه اجتهاد نائل آمد و از پایان نامه خویش با عنوان قاعده حیازت دفاع کرد. در کنار تحصیلات حوزوی از تحصیلات دانشگاهی غافل نماند و در رشته اقتصاد مطالعات زیادی انجام داد به حدی که در زمینه اقتصاد از اساتید برجسته و بنام می‌باشد.
شورای پژوهشگاه
اعضای شورا:

  • سیدمحمد میرآقا محمدعلی غروی مدیر گروه روانشناسی؛ رئیس پژوهشکده علوم رفتاری
  • حسن‌آقا نظری استاد گروه اقتصاد؛ رئیس پژوهشگاه
  • محمد فتحعلیخانی استادیار گروه فلسفه و کلام؛ مدیر گروه فلسفه و کلام؛ رئیس پژوهشکده علوم اسلامی
  • عبدالله توکلی استادیار گروه مدیریت؛ معاون پژوهشی، آموزشی و فناوری
  • ابوالفضل گائینی استادیار گروه مدیریت؛ معاون توسعه مدیریت و منابع
  • مسعود آذربایجانی، دانشیار گروه روانشناسی
  • محمود نوذری؛ دانشیار گروه علوم تربیتی، مدیر گروه

هیات علمی

قرآن پژوهی
محمد اسعدی
دانشیار گروه قرآن پژوهی؛ مدیر گروه قرآن پژوهی
محمدباقر سعیدی روشن
دانشیار گروه قرآن پژوهی
علی اکبر بابایی
دانشیار گروه قرآن پژوهی
سید محمود طیب حسینی
دانشیار گروه قرآن پژوهی؛ مدیر آموزش و تحصیلات تکمیلی
علی فتحی
استادیار گروه قرآن پژوهی
احسان سرخه‌ای
استادیار گروه قرآن پژوهی

فلسفه و کلام
محمد فتحعلیخانی
استادیار گروه فلسفه و کلام؛ مدیر گروه؛ رئیس پژوهشکده علوم اسلامی
علی شیروانی هرندی
دانشیار گروه فلسفه و کلام
حسینعلی شیدان‌شید
استادیار گروه فلسفه و کلام

تاریخ اسلام
رمضان محمدی
استادیار گروه تاریخ اسلام؛ مدیر گروه
منصور داداش نژاد
استادیار گروه تاریخ اسلام؛
حسین مرادی نسب
استادیار گروه تاریخ اسلام
قاسم خانجانی
استادیار گروه تاریخ اسلام
محمدرضا هدایت پناه
استادیار گروه تاریخ اسلام
حسین حسینیان مقدم
استادیار گروه تاریخ اسلام

حقوق
حسین جوان آراسته
استادیار گروه حقوق
سید جواد راثی ورعی
دانشیار گروه حقوق
علی محمد حکیمیان
استادیار گروه حقوق
مصطفی دانش پژوه
دانشیار گروه حقوق
محمد حسین طالبی
دانشیار گروه حقوق؛ مدیر گروه
حسین قافی
مربی گروه حقوق

اقتصاد
حسن آقا نظری
استاد گروه اقتصاد؛ رئیس پژوهشگاه
سید هادی عربی
استادیار گروه اقتصاد؛ مدیر گروه اقتصاد؛ رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی
محمد حسین کرمی اسفه
استادیار گروه اقتصاد
علیرضا لشکری
استادیار گروه اقتصاد
سیدرضا حسینی
استادیار گروه اقتصاد

مدیریت
ابوالفضل گائینی
استادیار گروه مدیریت؛ مدیر گروه؛ معاون توسعه مدیریت و منابع
ابوطالب خدمتی
استادیار گروه مدیریت
عبدالله توکلی
استادیار گروه مدیریت؛ معاون پژوهش، آموزش و فناوری
عباس شفیعی
استادیار گروه مدیریت

جامعه شناسی
حسین بستان
استادیار گروه علوم اجتماعی
مجید کافی
استادیار گروه علوم اجتماعی؛ مدیر گروه
حفیظ الله فولادی
استادیار گروه علوم اجتماعی
محمد داوری
استادیار گروه علوم اجتماعی
علی سلیمی
استادیار گروه علوم اجتماعی

علوم سیاسی
محمد حسین اسکندری
استادیار گروه علوم سیاسی؛ مدیر گروه
محمد شجاعیان
استادیار گروه علوم سیاسی

روانشناسی
سیدمحمد میرآقا محمدعلی غروی
مدیر گروه روانشناسی؛ رئیس پژوهشکده علوم رفتاری
علی احمد پناهی
استادیار گروه روانشناسی
محمد حسین شریفی نیا
استادیار گروه روانشناسی
مسعود جان بزرگی
دانشیار گروه روانشناسی
محمدرضا سالاری فر
استادیار گروه روانشناسی
محمد کاویانی ارانی
استادیار گروه روانشناسی
مسعود آذربایجانی
دانشیار گروه روانشناسی

علوم تربیتی
محمود نوذری
استادیار گروه علوم تربیتی؛ مدیر گروه
محمد بهشتی
استادیار گروه علوم تربیتی
محمد داوودی
استادیار گروه علوم تربیتی
بهروز رفیعی
مربی گروه علوم تربیتی
سیدعلی حسینی زاده
استادیار گروه علوم تربیتی؛ دبیر هیات اجرایی جذب اعضای هیئت علمی

فلسفه علوم انسانی
سید حمید رضا حسنی
استادیار گروه فلسفه علوم انسانی; مدیر گروه

نمودار سازمانی

[/vc_column_text]
۱- هیات مؤسس
۲- مجمع عمومی
۳- هیات امنا

  1. رئیس هیات امنا حاج آقای اشعری.
  2. نایب رئیس هیات امنا حاج آقای برقعی.
  3. منشی هیات امنا آقای دکتر توکلی.
  4. اعضای اصلی هیات مدیره آقایان بزرگ قمی، محرابی، صیادی، امامی و نظری (ریاست پژوهشگاه)
  5. اعضای علی البدل: آقایان رضاگیوه چی و اسکندری

۴- هیئت مدیره:
شامل اعضای ذیل می‌باشد

  1. رئیس هیات مدیره – جناب آقای بزرگ قمی
  2. نایب رئیس هیات مدیره – جناب آقای محرابی
  3. عضو هیات مدیره – حجه الاسلام و المسلمین آقای نظری رئیس پژوهشگاه
  4. عضو هیات مدیره – آقای صیادی
  5. عضو هیات مدیره – آقای امامی

۵- بازرسان:
آقایان برقعی و پارچه باف بعنوان بازرسان اصلی و آقای ابراهیمی بعنوان بازرس علی البدل

معاونت‌ها

معاونت پژوهشی، آموزشی و فناوری

معاون پژوهشی، آموزشی و فناوری

دکتر عبدالله توکلی استادیار گروه مدیریت؛

تلفن: ۰۲۵ – ۳۲۱۱۱۲۴۷ پست الکترونیک:Atavakkoli@rihu.ac.ir

  • مدیریت امور پژوهشی و همکاری‌های علمی
  • مدیریت آموزش‌های تخصصی و تحصیلات تکمیلی
  • مدیریت کتابخانه، اطلاع رسانی و مدارک علمی
  • گروه فناوری اطلاعات و ارتباطات

مدیریت امور پژوهشی و همکاری‌های علمی

مدیر امور پژوهشی و همکاری‌های علمی
دکتر علی سلیمی
مرتبه علمی: استادیار گروه جامعه شناسی

واحدهای زیرمجموعه:
گروه همکاری‌های علمی
گروه امور پژوهش

گروه همکاری‌های علمی

ضرورت ایجاد ساز و کارهای مؤثر در مدیریت و توسعه ارتباطات و تعاملات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با سایر مراکز علمی، پژوهشی، آموزشی و اجرایی کشور و همچنین گسترش ضریب نفوذ پژوهشگاه در عرصه‌های بین المللی، تأسیس گروه همکاری‌های علمی را متناسب با اهداف و رسالت این مرکز علمی و در راستای تحقق چشم انداز برنامه استراتژیک در سال ۱۳۸۳ در پی داشت. این گروه طی بیش از یک دهه فعالیت، علاوه بر حفظ و تقویت تعاملات برون سازمانی با نهادهای مرجع و حاکمیتی، فعالیت‌های گسترده‌ای را در توسعه دیپلماسی علمی با سازمان‌ها و مؤسسات آموزشی، پژوهشی و اجرایی در دو سطح ملی و فراملی بعمل آورده است که از آن جمله می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

    • >
  • انعقاد بیش از ۱۰۰ عنوان تفاهم نامه همکاری‌های علمی با مراکز علمی، دانشگاهی و اجرایی کشور و اهتمام لازم به منظور عملیاتی کردن آنها؛
  • انعقاد ۱۰ عنوان تفاهم نامه همکاری‌های علمی بین المللی؛
  • پیگیری ترجمه، چاپ و نشر بین المللی ۱۷ عنوان از مجموعه آثار فاخر پژوهشگاه به زبان‌های عربی و انگلیسی؛
  • برنامه ریزی و هماهنگی به منظور برگزاری بیش از ۴۴ عنوان کرسی علمی ترویجی، نوآوری و نظریه‌پردازی؛
  • برنامه‌ریزی، هماهنگی و پیگیری برگزاری بیش از ۳۵۰ نشست علمی تخصصی پژوهشگاه از ۱۳۸۹ تاکنون؛
  • اهتمام به بین المللی سازی مقالات و انتشار بین المللی مکتوبات و مستندات علمی،
  • تلاش برای انعقاد قراردادهای پژوهشی درآمدزا مبتنی بر طرح‌های پژوهشی پژوهشگاه (بیش از ۲۰ قرارداد)،
  • انجام اطلاع رسانی مؤثر علمی در زمینه رویدادها و فعالیت‌های علمی داخلی و بین المللی،
  • زمینه سازی و تلاش برای بین المللی سازی مجلات پژوهشگاه و نمایه سازی آنها در پایگاه‌های معتبر علمی بین المللی،
  • همکاری در آماده سازی سایت پژوهشگاه به زبان انگلیسی به منظور اطلاع رسانی و ارتباط با مخاطبین برون مرزی؛
  • بسترسازی ارتباطات و هماهنگی بازدیدهای علمی به منظور معرفی مناسب محتوای علمی تولید شده در پژوهشگاه به مخاطبان،
  • پیگیری کلیه امور بین المللی پژوهشگاه از جمله حضور اعضای هیأت علمی در همایش‌های بین المللی، استفاده از فرصت‌های مطالعاتی خارج از کشور در دو سطح دانشجویی و اعضای هیأت علمی، حضور شخصیت‌ها و اساتید بین المللی در پژوهشگاه، برگزاری نشست‌های علمی بین المللی در خارج از کشور، مشارکت پژوهشگاه در برگزاری سمینارها و همایش‌های علمی بین المللی و …
  • تدوین آئین نامه‌ها و دستورالعمل‌های مورد نیاز برای فعالیت‌های مرتبط و تصویب آنها در مراجع ذیصلاح،
  • همکاری با اعضای هیأت علمی و گروه‌های پژوهشی در کلیه امور مرتبط با خدمات ترجمه،

علاوه بر موارد یاد شده فوق، گروه همکاری‌های علمی پژوهشگاه طی این مدت، ضمن حفظ ارتباط با مراجع ذیصلاح وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مطالعه و تحلیل آئین نامه‌ها و دستورالعمل‌های ابلاغی، تلاش نموده است با طراحی، تصویب و اجرایی نمودن فرایندها و زیرساخت‌های استاندارد اجرایی بستر مناسبی برای تأسیس و تحقق مصادیق همکاری‌های علمی بین المللی در پژوهشگاه ایجاد نماید.

مدیریت آموزش‌های تخصصی و تحصیلات تکمیلی

به‌منظور ایجاد و توسعه آموزش‌های میان‌رشته‌ای در تحصیلات تکمیلی متناسب با رسالت پژوهشگاه و تأمین کادر علمی و نیازهای پژوهشی در حوزه مأموریت پژوهشگاه، از سال ۱۳۷۴ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اقدام به برگزاری دوره تحصیلات تکمیلی در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی نموده است.
در مقطع کارشناسی‌ارشد رشته‌های تاریخ اسلام، روانشناسی، جامعه شناسی، فلسفه آموزش و پرورش، علوم قرآن و حدیث با گرایش فلسفه تفسیر، مطالعات تاریخ تشیع و مدیریت دولتی و در مقطع دکتری تخصصی رشته‌های علوم اقتصادی با گرایش اقتصاد اسلامی، علوم قرآن و حدیث با گرایش فلسفه تفسیر، روانشناسی، جامعه شناسی، مدیریت دولتی با گرایش رفتار سازمانی و فلسفه تعلیم و تربیت را برگزار نموده است.

معرفی کتابخانه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

کتابخانهپژوهشگاه حوزه و دانشگاه از سال ۱۳۶۱ همزمان با تأسیس دفتر همکاری حوزه و دانشگاه تأسیس گردید و از سال ۱۳۷۱ فعالیت اصلی خود را آغاز کرد. این کتابخانه به صورت مخزن باز است و دارای بیش از ۸۰ هزار عنوان کتاب فارسی و عربی و ۸ هزار عنوان کتاب لاتین است که به کمک نرم افزار کتابخانه می‌توان به جستجوی آنها پرداخت. این کتابخانه شامل دو سالن مطالعه است. یکی از سالن‌ها مخصوص اعضای هیئت علمی و سالن دیگر، سالن مطالعه دانشجویان می‌باشد. در سالن مطالعه اعضای هیئت علمی، هر میز مخصوص یک عضو هیئت علمی بوده که دارای کامپیوتر شخصی و کتابهای مورد نیاز در روی میز به صورت امانی برای استفاده به مدت طولانی وجود دارد. در بخش دانشجویان هم، دانشجویان می‌توانند از این امکانات استفاده نمایند. در بخش خدمات الکترونیک سرویس پایگاه نرم افزارهای پژوهشی وجود دارد که تقریباً تمام نرم‌افزارهای علوم انسانی و اسلامی موجود در بازار در این سرویس وجود دارد. این سرویس برای کاربران پژوهشگاه و در بستر وب قابل استفاده می‌باشد. یکی از دیگر بخش‌های کتابخانه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، بخش کتب و منابع مرجع است که به سه زبان انگلیسی، عربی و فارسی کتب مرجع در آنجا وجود دارد.
در بخش سالن نشریات، حدود ۹۰۰ عنوان مجله وجود دارد که ۷۰۰ عنوان آن به صورت جاری و مستمر دریافت می‌گردد که در موضوعات گروههای یازده‌گانه پژوهشی، شامل: اقتصاد، مدیریت، علوم سیاسی، جامعه‌شناسی، روانشناسی، فلسفه و کلام، علوم تربیتی، حقوق، فقه، علوم قرآنی، تاریخ اسلام و فلسفه علوم انسانی است.

گروه فناوری اطلاعات

این گروه توسط حجت الاسلام والمسلمین احسان سرخئی مدیریت می‌شود.
هدف اصلی این واحد، توسعه بکارگیری فناوری‌های نوین در عرصه پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی و ترویج فرهنگ بکارگیری آن‌ها توسط اساتید، دانشجویان و پژوهشگران پژوهشگاه می‌باشد. گروه فناوری اطلاعات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در سه بخش خدمات خود را به پژوهشگران ارائه می‌دهد.

  1. بخش خدمات پشتیبانی و نگهداری: این بخش خدمات جاری فناوری اطلاعات و ارتباطات و نگهداری از سیستم‌های سخت افزاری، نرم افزاری و شبکه پژوهشگاه را عهده دار می‌باشد.
  2. بخش زیر ساخت و شبکه: وظیفه این بخش بررسی و بکارگیری امکانات زیرساختی شبکه و ارتباطات است.
  3. بخش نرم‌افزار: این بخش وظیفه شناسایی و استقرار، آموزش و پشتیبانی نرم افزاری پژوهشی و کاربردی مورد نیاز پژوهشگران را به عهده دارد.

معاونت توسعه مدیریت و منابع

معاون توسعه مدیریت و منابع
دکتر ابولفضل گائینی استادیار گروه مدیریت
تلفن: ۰۲۵ – ۳۲۱۱۱۲۴۷ پست الکترونیکی:AGHaini@rihu.ac.ir
مدیریت های زیر مجموعه:

    • >
  • مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی
  • مدیریت امور مالی
  • مدیریت بودجه، تشکیلات و تحول اداری

مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی

شرح وظایف مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی

  1. اجرای سیاست‌ها و خط‌مشی‌های پژوهشگاه در زمینه‌های مربوط به امور اداری، استخدامی و پشتیبانی؛
  2. نظارت بر حسن انجام فعالیت‌های واحدهای تابعه؛
  3. تهیه و تنظیم آیین‌نامه‌ها، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های اداری لازم جهت ارائه به مقامات ذیربط براساس ضوابط و مصوبات پژوهشگاه و ابلاغ آن به کلیه واحدها پس از تأیید؛
  4. مراقبت در اجرای مقررات انضباطی و رسیدگی به تخلفات کارکنان و ارجاع مراتب به هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری؛
  5. مطالعه و بررسی رشته‌های شغلی پژوهشگاه و ارائه نظرات و پیشنهادات اصلاحی به مراجع ذیربط پژوهشگاه؛
  6. ایجاد و نگهداری بانک اطلاعاتی پرسنلی و سوابق خدمتی و اداری کلیه پرسنل پژوهشگاه؛
  7. برنامه‌ریزی در جهت تأمین نیروی انسانی مورد نیاز پژوهشگاه و ارائه طرح‌ها و پیشنهادهای لازم و همچنین انجام امور مربوط به استخدام آنها اعم از هیئت علمی و غیر هیئت علمی؛
  8. پیش‌بینی ترفیع و تغییر گروه سالانه کارکنان با کمک واحدهای مربوط؛
  9. همکاری با واحد حراست در زمینه حفاظت از ساختمان‌ها، اموال و تأسیسات؛
  10. انجام تدارکات و تأمین وسایل و تجهیزات مورد نیاز واحدهای مختلف پژوهشگاه و سفارش آن از داخل و خارج کشور با هماهنگی کامل واحدهای ذیربط؛
  11. شرکت در جلسات تهیه و تنظیم بودجه پرسنلی کارکنان؛
  12. نظارت در انجام کلیه امور خدماتی پژوهشگاه و ارائه آن به واحدهای مختلف؛
  13. انجام امور مربوط به قراردادهای پژوهشگاه با هماهنگی مسئولین ذیربط؛
  14. تهیه طرح‌های مربوط به رفاه عمومی کارکنان و نظارت بر حسن اجرای طرح‌های مزبور؛
  15. برنامه‌ریزی و نظارت بر روش‌های مطلوب اداره امور استخدامی پژوهشگاه؛
  16. نظارت بر اجرای صحیح مقررات استخدامی و ارائه راهنمایی‌های لازم؛
  17. همکاری در امر تهیه و تنظیم و اصلاح مجموعه شرح وظایف، نمودار و پست‌های سازمانی پژوهشگاه؛
  18. نظارت بر امور حضور و غیاب، ورود و خروج و انتظامات پژوهشگاه و طرح تمام‌وقت کارکنان، اضافه‌کاری و انتصاب کارکنان (هیئت علمی و غیر هیئت علمی)؛
  19. مشارکت در جلسات و کمیسیون‌های مختلف و اظهار نظر و ارائه پیشنهادات لازم؛
  20. رسیدگی به امور رفاهی و بازنشستگی کارکنان و اتخاذ تصمیمات لازم؛
  21. نظارت بر امر ارزشیابی واحدهای تابعه.

مدیریت امور مالی

شرح وظایف مدیریت امور مالی

  1. انجام کلیه امور مالی پژوهشگاه طبق مقررات؛
  2. دریافت و وصول درآمدهای عمومی و اختصاصی پژوهشگاه؛
  3. تهیه و تنظیم اطلاعات مالی لازم در موارد مختلف دریافت‌ها، پرداخت‌ها و اعتبارات و تعهدات، نگهداری دفاتر اعتبارات و تهیه گزارشات لازم جهت مقامات ذیربط؛
  4. رسیدگی به اسناد و سیستم‌های حقوق و مزایای کارکنان از نظر انطباق با مقررات؛
  5. همکاری در تهیه و تدوین بودجه جاری و عمرانی پژوهشگاه؛
  6. نگهداری و تنظیم اسناد مالی؛
  7. رسیدگی به اسناد مالی پژوهشگاه از حیث تطابق مقررات و آیین‌نامه‌های مالی؛
  8. نظارت بر مصرف صحیح اعتبارات از طریق رسیدگی قبل و بعد از آن؛
  9. اعمال نظارت در حفظ و نگهداری و تنظیم دفاتر اموال و مراقبت در اجرای قوانین و مقررات مربوط به آیین‌نامه‌های اموال دولتی و نحوه استفاده از آنها؛
  10. تهیه و تنظیم گزارش‌های عملکرد مالی جهت ارائه به معاونت توسعه مدیریت و منابع؛
  11. تنظیم برنامه کار واحدهای تابعه و کنترل و نظارت بر کار آنها؛
  12. انجام سایر امور محوله از طرف مقام مافوق.

مدیریت بودجه، تشکیلات و تحول اداری

مدیریت بودجه و تشکیلات یکی از مدیریت‌های تابعه معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی پژوهشگاه می‌باشد که اهم وظایف آن، برنامه‌ریزی و نظارت بر تهیه بودجه سالیانه دانشگاه، تطابق برنامه با بودجه و اعتبارات، تلفیق بودجه پیشنهاد شده در قالب اهداف و خط مشی‌های دانشگاه، انجام امور مربوط به ساختار و تشکیلات دانشگاه، آموزش بدو و ضمن خدمت کارکنان و اصلاح و بهبود روشهای انجام کار و افزایش بهره‌وری می‌باشد.

مدیر بودجه، تشکیلات و تحول اداری:
نام و نام خانوادگی: داود خالصی
رشته تحصیلی: کارشناسی ارشد مدیریت دولتی گرایش تحول
شماره تماس: ۳۲۱۱۱۲۲۳-۰۲۵
پست الکترونیکی: dkhalesi@rihu.ac.ir

شرح وظایف مدیریت بودجه، تشکیلات و تحول اداری:
    • >
  • انجام کلیه امور مربوط به تهیه و تدوین بودجه پژوهشگاه.
  • همکاری با مدیران و روسای واحدها در امر تهیه و تنظیم بودجه.
  • جمع آوری بودجه‌های پیشنهادی توسط واحدهای مختلف و بررسی برنامه‌ها و اعتبارات مورد پیشنهاد.
  • تلفیق و تنظیم بودجه‌های پیشنهاد شده در قالب هدفها و خط مشی کلی پژوهشگاه.
  • ابلاغ بودجه مصوب هر یک از واحدها (در صورت نیاز) و نظارت بر حسن اجرای آن از طریق مراقبت در نحوه مصرف اعتبارات و سنجش میزان پیشرفت عملیات در هر یک از واحدها.
  • دفاع از بودجه پیشنهاد شده در مراجع رسیدگی.
  • ابلاغ بودجه مصوب به هر یک از واحدها و تخصیص اعتبارات مصوب در دوره‌های سه ماهه به واحدهای پژوهشگاه.
  • نگهداری حساب و دفاتر اعتبارات بودجه‌ای بر حسب فعالیت و برنامه‌های اجرائی پژوهشگاه و نظارت بر اجرای بودجه واحدها.
  • بررسی و مبادله موافقت نامه‌های مربوط به فعالیتهای جاری و عمرانی.
  • تهیه و تنظیم آمارهای لازم درباره فعالیتها و نیروها و عوامل موجود در پژوهشگاه و واحدهای تابعه به منظور اعمال نظر صحیح و منطقی در مدیریت پژوهشگاه.
  • بررسی مداوم وظایف سازمانی پژوهشگاه و واحدها و چگونگی گردش کار در آنها با توجه به برنامه توسعه پژوهشگاه.
  • انجام بررسی‌های سازمانی و برآورد نیروی انسانی مورد نیاز پژوهشگاه با همکاری مدیریت امور ادری و مالی.
  • مطالعه و بررسی مستمر در سازمان و وظایف واحدهای تابعه به منظور تفکیک و تقسیم صحیح وظایف بین واحدها و جلوگیری از تکرار و تداخل و ظایف پژوهشگاه.
  • برنامه ریزی و ارائه طریق برای بهبود روشهای انجام کار و تحول اداری و بهره وری.
  • تهیه و تنظیم نمودار سازمانی (تشکیلاتی) همچنین و تهیه و تنظیم پستهای سازمانی متناسب با وظایف و مسئولیتهای واحدهای تابعه پژوهشگاه با همکاری واحدهای ذیربط.
  • برقراری ارتباط با کارشناسان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جهت تجدید نظر و تغییرات در سازمان و تشکیلات پژوهشگاه.
  • تهیه و تنظیم شرح وظایف واحدها و همچنین شرح وظایف پستهای سازمانی پژوهشگاه و ابلاغ آنها به واحدها پس از تصویب توسط هیات امناء.
  • بررسی پیشنهادات واحدها در مورد تغییر و اصلاح پستهای سازمانی و شرح وظایف و تهیه گزارشات لازم و انجام اقدامات ضروری جهت رفع مشکلات سازمانی آنها.
  • مطالعه و تشخیص نیازهای آموزشی و کارآموزی کارکنان غیر آموزشی و اجرای برنامه‌های آموزشی برای کارکنان مزبور.
  • مطالعه و بررسی و همکاری در امر طبقه بندی مشاغل کارکنان
  • تشخیص و تعیین رشته شغلی پستهای سازمانی با توجه به طرحهای طبقه بندی مشاغل.
  • شرکت فعال در شوراها، کمیته‌ها و اظهار نظر پیرامون مسائل مربوط

گروه بودجه، آمار و اطلاعات

رئیس گروه:
نام و نام خانوادگی: هاشم نظری زاده
رشته تحصیلی: کارشناسی حقوق
شماره تماس: ۳۲۱۱۱۲۲۶-۰۲۵
پست الکترونیکی: h-nazari@rihu.ac.ir
شرح وظایف:

    • >
  • انجام کلیه امور مربوط به تهیه و تدوین بودجه پژوهشگاه.
  • همکاری با مدیران و روسای واحدها در امر تهیه و تنظیم بودجه.
  • جمع آوری بودجه‌های پیشنهادی توسط واحدهای مختلف و بررسی برنامه‌ها و اعتبارات مورد پیشنهاد.
  • تلفیق و تنظیم بودجه‌های پیشنهاد شده در قالب هدفها و خط مشی کلی پژوهشگاه.
  • ابلاغ بودجه مصوب هر یک از واحدها (در صورت نیاز) و نظارت بر حسن اجرای آن از طریق مراقبت در نحوه مصرف اعتبارات و سنجش میزان پیشرفت عملیات در هر یک از واحدها.
  • دفاع از بودجه پیشنهاد شده در مراجع رسیدگی.
  • ابلاغ بودجه مصوب به هر یک از واحدها و تخصیص اعتبارات مصوب در دوره‌های سه ماهه به واحدهای پژوهشگاه.
  • نگهداری حساب و دفاتر اعتبارات بودجه‌ای بر حسب فعالیت و برنامه‌های اجرائی پژوهشگاه و نظارت بر اجرای بودجه واحدها.
  • بررسی و مبادله موافقت نامه‌های مربوط به فعالیتهای جاری و عمرانی.
  • تهیه و تنظیم آمارهای لازم درباره فعالیتها و نیروها و عوامل موجود در پژوهشگاه و واحدهای تابعه به منظور اعمال نظر صحیح و منطقی در مدیریت پژوهشگاه.

گروه تشکیلات، تحول اداری و آموزش کارکنان

رئیس گروه:
نام و نام خانوادگی: محسن اسدی
رشته تحصیلی: کارشناسی ارشد مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی
شماره تماس: ۳۲۱۱۱۲۲۴-۰۲۵
پست الکترونیکی: asadi@rihu.ac.ir
شرح وظایف:

    • >
  • بررسی مداوم وظایف سازمانی پژوهشگاه و واحدها و چگونگی گردش کار در آنها با توجه به برنامه توسعه پژوهشگاه.
  • انجام بررسی‌های سازمانی و برآورد نیروی انسانی مورد نیاز پژوهشگاه با همکاری مدیریت امور ادری و مالی.
  • مطالعه و بررسی مستمر در سازمان و وظایف واحدهای تابعه به منظور تفکیک و تقسیم صحیح وظایف بین واحدها و جلوگیری از تکرار و تداخل و ظایف پژوهشگاه.
  • برنامه ریزی و ارائه طریق برای بهبود روشهای انجام کار و تحول اداری و بهره وری.
  • تهیه و تنظیم نمودار سازمانی (تشکیلاتی) همچنین و تهیه و تنظیم پستهای سازمانی متناسب با وظایف و مسئولیتهای واحدهای تابعه پژوهشگاه با همکاری واحدهای ذیربط.
  • برقراری ارتباط با کارشناسان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جهت تجدید نظر و تغییرات در سازمان و تشکیلات پژوهشگاه.
  • تهیه و تنظیم شرح وظایف واحدها و همچنین شرح وظایف پستهای سازمانی پژوهشگاه و ابلاغ آنها به واحدها پس از تصویب توسط هیات امناء.
  • بررسی پیشنهادات واحدها در مورد تغییر و اصلاح پستهای سازمانی و شرح وظایف و تهیه گزارشات لازم و انجام اقدامات ضروری جهت رفع مشکلات سازمانی آنها.
  • مطالعه و تشخیص نیازهای آموزشی و کارآموزی کارکنان غیر آموزشی و اجرای برنامه‌های آموزشی برای کارکنان مزبور.
  • مطالعه و بررسی و همکاری در امر طبقه بندی مشاغل کارکنان
  • تشخیص و تعیین رشته شغلی پستهای سازمانی با توجه به طرحهای طبقه بندی مشاغل.

پژوهشگاه

آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی


۱۳۶۱ تا ۱۳۶۳
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی شاهرودی


۱۳۶۳ تا ۱۳۶۹
حجت‌الاسلام والمسلمین محمود محمدی عراقی


۱۳۶۹ تا ۱۳۷۵
آیت‌الله علیرضا اعرافی


۱۳۷۵ تا ۱۳۹۰
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد باقر سعیدی روشن


۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن‌آقا نظری


۱۳۹۳ تاکنون

پژوهشکده‌ها

پژوهشکده علوم اسلامی

گروه قرآن پژوهی
گروه قرآن پژوهی پژوهشگاه به منظور تحقق بخشیدن به اهداف و سیاست‌های یادشده در اساسنامه پژوهشگاه در چارچوب مأموریت‌ها، اهداف کلان و خط مشی‌ها و برنامه‌های خود فعالیت می‌کند. استخراج مبانی معرفتی فهم و تفسیر قرآن در راستای استحکام زیرساخت‌های اندیشه دینی، نظریه پردازی و استخراج دیدگاه‌های قرآنی در حوزه‌های گوناگون انسانی اسلامی، انجام فعالیت‌های میان رشته‌ای در حوزه مطالعات و تحقیقات قرآنی با همکاری گروه‌های تخصصی پژوهشگاه، گسترش و تعمیق پژوهش‌های قرآنی، تصحیح، تلخیص و احیای میراث اندیشمندان مسلمان در زمینه قرآن پژوهی، ترجمه و نقد آثار معتبر قرآن پژوهی و تهیه و تدوین منابع و متون درسی در راستای تأمین نیازهای آموزشی مراکز دانشگاهی و حوزوی از جمله اهداف گروه قرآن‌پژوهی است.

گروه تاریخ اسلام
گروه تاریخ اسلام از گروه‌های فعال پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، گروه تاریخ است که سابقه تأسیس آن به سال ۱۳۷۲ باز می‌گردد. حاصل کار این مجموعه تاکنون برگزاری بیش از ۱۰ همایش و نشست علمی و انتشار بیش از ۶۰ عنوان کتاب بوده است.
رسالت‌ها وماموریت‌ها:

    • >
  • احیاء وایجاد زمینه‌های لازم برای گسترش مباحث تاریخ صدر اسلام به سبک علمی در حوزه‌ها و دیگرمجامع پژوهشی؛
  • بازنگری در مباحث تاریخ خصوصاً سیره نبوی (ص) و زندگی ائمه اطهار (ع)، طرح آنها به بصورت علمی با بهره گیری ازمتدلوژی جدید؛
  • ارائه حقایق تاریخی و شناساندن تاریخ صحیح پیامبر (ص) و ائمه (ع) برای تصحیح کژی‌های راه یافته در کتب تاریخی؛
  • تلاش درجهت پاسخ گویی به نیازهای علمی و پژوهشی کشور در زمینه تاریخ صدر اسلام؛
  • آموزش و تربیت کادر لازم برای تحقیق در زمینه تاریخ اسلام؛
  • تدوین متدلوژی تحقیق درحوزه تاریخ اسلام.

گروه حقوق
در آغاز تأسیس دفتر همکاری حوزه و دانشگاه گروه حقوق با شرکت تنی چند از فضلای حوزه و اساتید دانشگاه کار خود را آغاز کرد و در همان سال اول، مقالات و جزوات فراوانی در موضوعات عمده حقوقی از جمله: منابع، مبانی و اهداف حقوق، قانون و قانونگذاری، قدرت، حاکمیت، عوامل تشکیل دولت، اشکال مختلف حکومت، حقوق اساسی، جزا و آیین دادرسی و … در بیش از چهل جزوه تدوین و نقد و بررسی کرد و سپس با انجام کار نهائی روی بخشی از جزوه‌ها به تألیف و انتشار برخی پرداخت. این گروه تاکنون بیش از ۲۵ عنوان کتاب به چاپ رسانده است.
رسالت‌ها و مأموریت‌ها:

    • >
  • کمک به احیاء وشکوفا نمودن حقوق اسلام وپویایی بخشیدن به آن؛
  • مطالعات تطبیقی میان فقه شیعی وسایرمذاهب اسلامی ونظامهای حقوقی؛
  • استخراج مبانی مکتب حقوق اسلام وارایه آن درچارچوب علمی شناخته شده درعلم حقوق؛
  • ایجادزمینه لازم برای گسترش وتوسعه حقوق اسلامی؛
  • کمک به رفع مشکلات ومعضلات حقوقی کشور؛
  • شناساندن مکتب حقوقی اسلام به صاحب نظران علم حقوق؛
  • آموزش وتربیت کادر لازم برای تحقیق درزمینه حقوق ازنگاه اسلام؛
  • تدوین متدلوژی تحقیق درحقوق.

گروه فلسفه و کلام
گروه فلسفه و کلام فعالیت خود را از پاییز ۱۳۷۸ آغاز کرده است و تاکنون کتاب‌های متعددی را به چاپ رسانده است

رسالت‌ها و مأموریت‌ها:

    • >
  • بازخوانی و عرضه میراث فلسفی وکلامی مسلمانان باتوجه به عرصه‌های جدید اندیشه فلسفی؛
  • نقد مکاتب ونظریه های فلسفی وکلامی باتوجه به اندیشه‌های فلسفی و کلامی مسلمانان؛
  • پژوهش درجهت تبیین عقلانی آموزه‌های ادیان آسمانی؛
  • تدوین متون ومنابع درسی وکمک به ارتقاء سطح آموزش علوم عقلی درکشور؛
  • پژوهش درجهت تبیین عقلانی آموزه‌های ادیان آسمانی؛
  • مطالعات تطبیقی کلامی درحوزه مذاهب اسلامی وادیان آسمانی؛
  • پاسخ یابی برای مسائل مطرح شده درحوزه های یادشده (دربندسوم) به ویژه مسائل مورد ابتلاء و نوپدید؛
  • پژوهش درمبانی فلسفی مربوط به مأموریت‌های پژوهشگاه؛
  • آموزش وتربیت کادر لازم برای تحقیق در زمینه فلسفه بانگرش اسلامی؛
  • تدوین متدلوژی تحقیق درقلمرو علوم عقلی.

پژوهشکده علوم اجتماعی

گروه اقتصاد
گروه اقتصاد از بدو تأسیس پژوهشگاه فعالیت خود را آغاز نمود. استخراج مبانی و دیدگاه‌های اسلامی در حوزه علوم اقتصادی، مطالعات پیرامون بومی سازی علم اقتصاد، مطالعات تطبیقی در رابطه با موضوعات اساسی اقتصاد، تهیه وتدوین متون مناسب و مورد نیاز مراکز حوزوی و دانشگاهی، ترجمه و نقد آثار علمی از سایر زبان‌ها به زبان فارسی و بالعکس، در زمینه اقتصاد اسلامی و مناسبات دین و اقتصاد، مطالعات بنیادی و راهبردی در اقتصاد ایران با رویکرد اسلامی، پژوهش میدانی و کاربردی به منظور دستیابی به راه حل‌های اسلامی برای رفع معضلات نظام اقتصادی ایران، تحقیق و تدوین متدولوژی نظریه پردازی علمی اقتصاد اسلامی، آموزش و تربیت کادر لازم برای تحقیق در زمینه اقتصاد نظری با نگرش اسلامی، از جمله اهداف گروه اقتصاد است. حاصل کار این گروه تاکنون انتشار بیش از ۳۰ عنوان کتاب بوده است. این گروه در راستای همکاری با دیگر مراکز پژوهشی، از جمله برگزارکنندگان «همایش دوسالانه اقتصاد اسلامی» است و در برپایی جلسات پژوهشگران اقتصاد، نقش فعال داشته است. این گروه دو فصلنامه علمی – پژوهشی «جستارهای اقتصادی ایران» را نیز منتشر می‌نماید.

گروه مدیریت
گروه مدیریت فعالیت خود را از نیمه دوم سال ۱۳۷۲ آغاز کرد. گروه مدیریت در سال ۱۳۸۵ به عنوان عضو حقوقی انجمن علمی مدیریت و در سال ۱۳۹۰ به عنوان عضو حقوقی انجمن مدیریت رفتار سازمانی پذیرفته شد.

رسالت‌ها و مأموریت‌ها:

    • >
  • پژوهش در مبانی فلسفی (معرفت شناسی، انسان شناسی، هستی شناسی و ارزش شناسی) دانش مدیریت و سازمان از دیدگاه اسلام و دیگران؛
  • پژوهش در فقه و مدیریت و سازمان؛
  • پژوهش در اخلاق و مدیریت و سازمان؛
  • پژوهش برای دستیابی به موضع اسلام در مسائل علم مدیریت و سازمان؛
  • نظریه پردازی درباره مسائل بنیادین مدیریت و موضع مدیریت اسلامی؛
  • مشارکت علمی در شناسائی و رفع مشکلات کشور از طریق ارائه راهبردها و روش‌های مدیریت علمی و سازگار با ارزش‌های اسلامی؛
  • آموزش و تربیت کادر لازم برای تحقیق در زمینه مدیریت از نگاه اسلام؛
  • تدوین متدولوژی تحقیق در زمینه مدیریت اسلامی؛

انتشار نشریه علمی تخصصی «اسلام و مدیریت» و همچنین چاپ بیش از ۱۸ عنوان کتاب در حوزه علم مدیریت به ویژه با رویکرد اسلامی از نتایج کار این گروه می‌باشد.
گروه جامعه شناسی
گروه جامعه شناسی از جمله گروه‌هایی است که از ابتدای تأسیس دفتر همکاری‌های حوزه و دانشگاه در سال ۶۱ فعالیت خود را آغاز نموده است و کتاب‌های منتشرشده گروه تاکنون بیش از ۱۸ جلد بوده است.

رسالت و مأموریت‌ها:

    • >
  • استخراج و ارائه نظام مند آموزه‌ها و مبانی اسلامی در حوزه علوم اجتماعی؛
  • ارائه راهکارها در زمینه مسائل اجتماعی با تکیه بر دستورالعمل‌های دینی؛
  • پژوهش به منظور تبیین و تحلیل دینی مسائل وموضوعات اجتماعی؛
  • پیگیری و تحقیق پروژه بومی سازی علوم انسانی بر اساس مبانی دین در حوزه علوم اجتماعی از طریق مشارکت در تدوین متون درسی و پشتیبانی پژوهش‌های مربوط به این موضوع؛
  • پژوهش به منظور تبیین آموزه‌ها و نهاده‌های دینی با تکیه بر دستاوردهای علوم اجتماعی؛
  • آموزش و تربیت کادر لازم برای تحقیق در زمینه جامعه شناسی در زمینه جامعه شناسی از نگاه اسلام؛
  • تدوین متدولوژی تحقیق در قلمرو علوم اجتماعی با نگرش اسلامی.

گروه علوم سیاسی
درآغاز تأسیس پژوهشگاه، گروه حقوق و علوم سیاسی نیز با شرکت تنی چند از فضلای حوزه و استادان دانشگاه کار خود را آغاز نمود. در همان سال اول، مقالات و جزوه‌های فراوانی در موضوعات عمده حقوقی و سیاسی از جمله منابع، مبانی و اهداف حقوق، قانون و قانون‌گذار و قدرت، حاکمیت، عوامل تشکیل دولت، اشکال مختلف حکومت، حقوق اساسی و…، در بیش از چهل جزوه تدوین و نقد و بررسی کرد. سپس با انجام کار نهائی روی بعضی از این جزوه‌ها به تألیف و انتشار چند کتاب حقوق، یعنی کتاب‌های اولیه گروه حقوق اقدام نمود؛ ولی با گذشت زمان و با وسعت و تنوع و تفاوت موضوعات، گروه علوم سیاسی از گروه حقوق جدا شد و تحقیق در موضوعات عمده‌ای همچون فلسفه سیاست، تاریخ اندیشه سیاسی اندیشمندان مسلمان، حقوق اساسی، آرمان‌های ملی، منافع ملی و…، را محور تحقیقات خود قرار داد. گروه علوم سیاسی تاکنون هفت جلد کتاب چاپ و منتشر کرده است.

پژوهشکده علوم رفتاری

گروه فلسفه علوم انسانی
گروه فلسفه علوم انسانی در سال ۱۳۸۵ تأسیس شده است و به انجام پژوهش‌های عام بنیادین در حوزه‌های تحقیقاتی فلسفه علوم انسانی مبادرت دارد که برخی از آنها به شرح زیر است:

    • >
  • پژوهش‌های بنیادین در زمینه فلسفه علم و مبانی علم‌شناسی فلسفی و بنیان‌های روش شناختی علوم با تآکید بر حوزه علوم انسانی. در این حوزه، مباحثی از قبیل معناشناسی و چیستی علوم انسانی، وجودشناسی علوم انسانی، تبیین پیش‌فرض‌ها و مبادی معرفت‌شناختی، منطقی و روش‌شناختی، وجودشناختی، فلسفی و متافیزیکی، کلامی و بالاخره پیش‌فرض‌های علم‌شناختی علوم انسانی به معنای عام، و علوم انسانی اسلامی به طور خاص، فرایند تولید علوم انسانی؛ بررسی اعتبار معرفت‌شناختی فراورده‌های علوم انسانی به معنای عام و نیز فراورده‌های حاصل از علوم انسانی و بالاخره مباحث مربوط به «منبع‌شناسی» و «روش‌شناسی» در علوم انسانی مدّ نظر است.
  • بررسی پارادایم‌های علوم انسانی و سنجش و مقایسه آن‌ها؛ در این محور، بررسی چیستی پارادایم، نظریه، مدل، تبیین روابط آنها و مباحث مربوط به نظریه‌پردازی در علوم انسانی، همچنین بررسی مدل‌های گوناگون در علوم انسانی و در علوم انسانی دینی، ارائه نمونه‌هایی از این مدل‌ها و نیز تبیین و بررسی معیار سنجش مدل‌ها مدّنظر است.
  • پژوهش درباره مناسبات علم و دین و ارزیابی دیدگاه‌های مختلف در مورد آن.
  • پژوهش در باب دیدگاه‌های موجود و ممکن در باب علم دینی و نقادی آنها، تبیین فرایند تولید علم دینی، تبیین امکان و ضرورت علم دینی، چیستی علم دینی، تبیین ساختار و اجزای علم دینی، چیستی روش علم دینی، تبیین چیستی منابع نظریه‌های علم دینی، تبیین تفاوت‌های علوم انسانی دینی با علوم انسانی و علوم طبیعی رایج، بررسی کارایی مدل‌های پیشنهادی علم دینی و بالاخره بررسی پارادایم علم دینی.
  • پژوهش در زمینه اجتهاد، روش‌شناسی، سنخ و فهم گزاره‌های دینی.
  • تهیه و تدوین منابع و متون آموزشی در حوزه مباحث مربوط به فلسفه علوم انسانی و همین‌طور علم و دین.

گروه فلسفه علوم انسانی از تابستان سال ۸۵ تاکنون، فصلنامه حوزه و دانشگاه را تحت عنوان «روش‌شناسی علوم انسانی» منتشر می‌کند این مجله از شماره ۵۰ موفق به دریافت درجه علمی پژوهشی شده است. این گروه از ابتدای فعالیت خود تاکنونکتاب های متعددی را نیز منتشر کرده است.

گروه روانشناسی
گروه روانشناسیپژوهشگاه حوزه و دانشگاه در سال ۱۳۶۲ با همکاری جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه تأسیس شد. این گروه همکاری‌های علمی پژوهشی گسترده‌ای با انستیتو روانپزشکی داشته و در «کمیته همایش بین المللی نقش دین در بهداشت روان»، «کمیته علمی همایش بین المللی علم و دین»، «مرکز تحقیقات اسلامی دانشگاه شهید بهشتی» و «شورای علمی بررسی مدل‌ها و سنجه‌های دین داری در وزارت ارشاد» عضویت دارد. انتشار بیش از ۲۵ عنوان کتاب در زمینه‌های مختلف روانشناسی، با تاکید بر رویکرد اسلامی و همچنین انتشار دوفصلنامه علمی پژوهشی مطالعات اسلام و روانشناسی حاصل تلاش این گروه تاکنون می‌باشد.
رسالت و مأموریت‌ها:

    • >
  • استخراج مبانی و دیدگاه‌های اسلامی در حوزه روانشناسی؛
  • نظریه پردازی درباره مسائل بنیادین روانشناسی و موضوعات میان رشته‌ای در باب تعامل روانشناسی و دین؛
  • پیگیری و تحقق پروژه بومی سازی علوم انسانی بر اساس مبانی دین در حوزه روانشناسی از طریق همکاری در تدوین متون درسی و پشتیبانی از طرح‌های پژوهشی مرتبط با این موضوع؛
  • رفع نیازهای پژوهشی کشور در زمینه مسائل روانشناسی با رویکرد دینی؛
  • مطالعات تطییقی درباره موضوعات و مسائل علم روانشناسی؛
  • آموزش و تربیت کادر برای تحقیق در زمینه روانشناسی با نگرش اسلامی؛
  • تدوین متدولوژی تحقیق در قلمرو روانشناسی.

گروه علوم تربیتی
گروه علوم تربیتیدر سال ۱۳۶۲ با هدف بازنگری و اصلاح کتاب‌های درسی در رشته علوم تربیتی و نیز پژوهش در زمینه تعلیم و تربیت اسلامی تأسیس شد. در راستای هدف نخستین تعداد ۳۴ جزوه درسی آماده و برای تدریس به کار گرفته شد. این گروه در تحقق بخشیدن به هدف دوم نیز تا کنون بیش از ۲۰ عنوان کتاب در زمینه‌های مختلف تربیت اسلامی منتشر کرده است.
گروه علوم تربیتی همکاری گسترده‌ای نیز با دستگاه‌های اجرائی نظیر سازمان آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر مراکز علمی دارد و دوفصلنامه علمی پژوهشی تربیت اسلامی نیز از جمله دیگر فعالیت‌های این گروه است.
رسالت‌ها و مأموریت‌ها:

  1. گسترش و تحقیق و پژوهش بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای در زمینه مسائل و موضوعات تربیتی بر اساس دیدگاه اسلام؛
  2. تهیه و تدوین متون و منابع آموزشی مورد نیاز مراکز دانشگاهی و حوزوی در زمینه‌های مختلف علوم تربیتی
  3. تهیه و تدوین معاجم، دائره المعارف ها و فرهنگ نامه‌های تعلمی و تربیت اسلامی؛
  4. ارزیابی و نقد مکاتب و دیدگاه‌های تربیتی و انجام مطالعات تطبیقی با تاکید بر دیدگاه‌های اسلامی؛
  5. احیاء (تحقیق و تفحص) و انتشار آثار متفکران و دانشمندان مسلمان و نقد و بررسی آن‌ها؛
  6. آموزش و تربیت کادر لازم برای تحقیق در زمینه علوم تربیتی با نگرش اسلامی؛
  7. تدوین متدولوژی تحقیق در قلمرو علوم تربیتی

آموزش

مدیریت آموزش‌های تخصصی و تحصیلات تکمیلی

به‌منظور ایجاد و توسعه آموزش‌های میان‌رشته‌ای در تحصیلات تکمیلی متناسب با رسالت پژوهشگاه و تأمین کادر علمی و نیازهای پژوهشی در حوزه مأموریت پژوهشگاه، از سال ۱۳۷۴ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اقدام به برگزاری دوره تحصیلات تکمیلی در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی نموده است.
در مقطع کارشناسی‌ارشد رشته‌های تاریخ اسلام، روانشناسی، جامعه شناسی، فلسفه آموزش و پرورش، علوم قرآن و حدیث با گرایش فلسفه تفسیر، مطالعات تاریخ تشیع و مدیریت دولتی و در مقطع دکتری تخصصی رشته‌های علوم اقتصادی با گرایش اقتصاد اسلامی، علوم قرآن و حدیث با گرایش فلسفه تفسیر، روانشناسی، جامعه شناسی، مدیریت دولتی با گرایش رفتار سازمانی و فلسفه تعلیم و تربیت را برگزار نموده است.

انتشارات

معرفی انتشارات

در سال ۱۳۶۱ به منظور بازنگری و بازسازی رشته‌های علوم انسانی با رویکرد اسلامی، «دفتر همکاری حوزه و دانشگاه» با رهنمود و عنایت حضرت امام خمینی (ره) تأسیس شد. نخستین آثار علمی این دفتر از سوی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) انتشار یافت. دفتر همکاری پس از مستقل شدن از سازمان سمت به «پژوهشگاه حوزه ودانشگاه» ارتقاء یافت. انتشارات پژوهشگاه در سال ۱۳۷۸ به منظور چاپ ونشر محصولات وآثار علمی پژوهشگاه به طور رسمی تأسیس شد و با دریافت مجوز نشر آثار علمی خود را با نام «انتشارات پژوهشگاه حوزه ودانشگاه» منتشر نمود.

مدیریت انتشارات
درحال حاضر مدیر انتشارات آقای جواد گایینی هستند.
مدیران قبلی انتشارات آقایان:
حسن سلطانی – ابوالفضل گائینی ــ حجت الاسلام والمسلمین محمد داوری ــ مجید کافی ــ حجت الاسلام والمسلمین رمضان محمدی
اکنون که بیش از یک دهه از فعالیت مستقل انتشارات پژوهشگاه می‌گذرد بیش از ۲۵۰ عنوان کتاب و ۶ عنوان نشریات «علمی ــ تخصصی» و «علمی ــ پژوهشی» بالغ بر ۱۵۰ شماره منتشر نموده است.
بیش از ۵۰% آثار انتشار یافته انتشارات پژوهشگاه در جشنواره‌های متعدد (کتاب سال، کتاب فصل، کتاب دین، کتاب سال حوزه و…)، به عنوان آثار برگزیده معرفی شده و در دوره فعالیت خود چندین بار به عنوان ناشر برتر شناخته و معرفی شده است.
فهرست آثار – دانلود

لطفا امتیاز خود را وارد کنید
جهت مشاوره رایگان دانش بنیان، کلیک کنید.
جهت دریافت مشاوره دانش بنیان با شماره 02126714473 تماس بگیرید.