لوگو شرکت دانش بنیان ایران

شرایط دانش بنیان شدن | ثبت شرکت دانش بنیان

به طور کلی به شرکت یا موسسه ای که از لحاظ فنی، مالی و سیستمی پارامترهای مورد نظر آیین نامه ارزیابی شرکت های دانش بنیان را دارا باشد، دانش بنیان گفته می شود. ایجاد شرکت دانش بنیان،یا ثبت شرکت دانش بنیان  امتیازات و مزایای بسیاری در راستای گسترش تولیدات دانش بنیان و توسعه محصولات و خدمات شرکت در پی خواهد داشت.

چگونه شرکت دانش بنیان ثبت کنیم؟ آیا این سوال برای شما هم به وجود آمده است؟ آیا شما هم به دنبال ثبت یک شرکت دانش بنیان هستید و قصد دارید تا با مراحلی که باید برای انجام این کار طی کنید آشنا شوید؟ ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره شرکت دانش بنیان صحبت کرده و اطلاعاتی را درباره ثبت این شرکت‌ها در اختیار شما قرار دهیم.

مراحل ثبت شرکت دانش بنیان

برای این‌که بتوانید اقدام به ثبت شرکت دانش بنیان کنید مراحل خاصی وجود دارد که حتما باید این مراحل ثبت شرکت دانش بنیان را به‌صورت دقیق و مرحله به مرحله طی کنید تا بتوانید با موفقیت شرکت دانش بنیان خود را به ثبت برسانید. از جمله این مراحل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مراحل ثبت شرکت دانش بنیاندر اولین قدم باید اقدام به ثبت یک شرکت کنید. در این مرحله شما باید بر اساس نوع شرکتی که مدنظر دارید مراحل ایجاد و راه‌اندازی شرکت خود را طی کنید. دقت داشته باشید که مراحل ثبت انواع مختلف شرکت‌های دانش بنیان تفاوتی با یکدیگر ندارد و شما باید تقریبا یک فرایند ثابت را در این زمینه طی کنید.
  • در مرحله بعدی شما باید درخواست خود را به منظور دانش بنیانی شدن به ثبت برسانید. برای این کار باید وارد سامانه رسمی www.daneshbonyan.ir شده و اطلاعات مربوط به شرکت خود را در این سامانه وارد کنید. دقت داشته باشید که در این مرحله شما باید تمامی اطلاعات موردنیاز را به‌صورت دقیق وارد کنید تا بعدها مشکلی در این خصوص برایتان به وجود نیاید.
  • گام بعدی مربوط به ارزیابی شرکت شماست. در این مرحله کارگروه ارزیابی که زیر نظر صندوق نوآوری و شکوفایی فعالیت دارد شاخص‌های متعددی که برای دانش بنیانی شدن شرکت‌ها وجود دارند را بررسی کرده و اطلاعات نهایی شرکت شما را به ثبت می‌رساند. به همین علت نیز شما برای این‌که بتوانید با موفقیت اقدام به تاسیس دانش بنیان خود کنید باید پیش از ارسال درخواست مطمئن شوید که تمامی شاخص‌ها را دارید و مشکلی از این نظر برایتان به وجود نمی‌آید.
  • پس از بررسی و ارزیابی اطلاعات شما، باید فرمی که از طریق سامانه نام برده شده در اختیارتان قرار گرفته است را پر کنید. دقت داشته باشید که رسیدگی به طرح‌ها پس از تایید و ارزیابی اولیه هر دو ماه یک‌بار انجام می‌شود. پس برای این‌که بتوانید در کمترین زمان ممکن از مزایای ثبت شرکت دانش بنیان خود بهره‌مند شوید بهتر است که هرچه سریع‌تر اقدام به ثبت شرکت خود کرده و فرمی که در اختیارتان قرار گرفته است را با اطلاعات دقیق و معتبر پر کنید.
  • در مرحله بعدی از مراحل ثبت شرکت دانش بنیان ارزیابی ثانویه باید روی شرکت شما انجام شود. در این مرحله شما می‌توانید به‌صورت محدود از مزایای شرکت‌های دانش بنیان بهره‌مند شوید. حال زمانی که شما از این مزایا بهره‌مند شده‌اید و می‌توانید از آنها استفاده کنید باید اقدام به تولید کالا یا خدمات خاص خود کنید. در همین مرحله از شما خواسته می‌شود تا روند شرکت خود را طی کنید تا ارزیابی کامل روی پروسه‌های شرکت شما انجام شود. در صورتی که مشکلی در فرایند فعالیت شما وجود نداشته باشد شما می‌توانید تاییدیه نهایی را دریافت کنید.

نکته بسیار مهمی که باید درباره مراحل ثبت شرکت دانش بنیان به آن دقت داشته باشید این است که برای دانش بنیانی شدن شرکت شما، مدارک، اطلاعات و موارد موردنیاز شرکت شما حتما باید توسط معاونت علمی ریاست جمهوری در سامانه مربوط به ثبت رسیده باشد. به این ترتیب تمامی مجوزهای موردنیاز برای دانش بنیانی شدن در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

مرحله اول: انتخاب نوع شرکت دانش بنیان

اولین نکته‌ای که باید در خصوص ثبت شرکت دانش بنیان به آن دقت داشته باشید این است که نوع شرکت دانش بنیان خود را مشخص کنید. اگر با انواع شرکت‌های دانش بنیان آشنایی داشته باشید حتما می‌دانید که این شرکت‌ها دارای انواع مختلفی هستند که هریک از آنها دارای شرایط مخصوص به خود برای فعالیت و کارکردن هستند. آشنایی با انواع این شرکت‌ها به شما کمک می‌کند تا بتوانید نوع درستی را برای شرکت دانش بنیان خود انتخاب کنید و در نتیجه روند ثبت شرکت را به شکل ساده‌تری طی کنید.

از جمله انواع این شرکت‌ها می‌توان به شرکت‌های نوپا، شرکت‌های صنعتی و شرکت‌های تولیدی اشاره کرد. در کنار انتخاب نوع شرکت شما باید به نوع محصولی که قصد توسعه آن را دارید نیز دقت و توجه داشته باشید. شما باید در اولین قدم مشخص کنید که محصول شما یک محصول تولیدی است یا این‌که قصد دارید خدماتی تخصصی را به مشتریان و مخاطبان خود ارائه دهید؟ برای این کار نیز معمولا نیازمند کمک‌گرفتن از یک فرد متخصص خواهید بود.

آموزش ثبت شرکت دانش بنیان

مرحله دوم: آماده‌کردن مدارک و طرح توجیهی

یکی از مهم‌ترین مراحلی که باید برای ثبت شرکت دانش بنیان خود طی کنید این است که مدارک لازم برای این کار را آماده کنید. از جمله مهم‌ترین مدارکی که برای ثبت شرکت و ارسال درخواست ثبت شرکت موردنیاز هستند می‌توان به مدارک تخصصی و شخصی خود شما، مدارک کاری و… اشاره کرد. از طرف دیگر شما باید یک طرح توجیهی خوب و قوی را نیز برای خود ایجاد کنید. این طرح توجیهی می‌تواند به شما کمک کند تا تسهیلات لازم برای ثبت شرکت خود را نیز دریافت کنید.

برای نوشتن طرح تجاری شما باید به موارد متعددی دقت داشته باشید. باید ابتدا مشخصات محصول یا خدماتی که قصد ارائه آن را دارید مشخص کنید و در مرحله بعدی نیز باید اطلاعات مربوط به شرکت را داخل طرح توجیهی بیاورید که شامل اطلاعات اقتصادی و نحوه کار شرکت می‌شود. برای به‌دست‌آوردن پاسخ سوالات خود در این زمینه به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدماتی که ما در سایت خود در اختیار شما قرار داده‌ایم نیز استفاده کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

 مرحله سوم: مراحل مربوط به ثبت شرکت

پس از این‌که موفق شدید طرح توجیهی و مدارک خود را آماده کنید زمان آن خواهد بود که مجوزهای موردنیاز برای ثبت شرکت را دریافت کنید. این مجوزها شامل موارد متعددی می‌شود که دریافت هریک از آنها ممکن است هزینه‌ای را برای شما داشته باشد. درصورتی‌که قصد دارید در کمترین زمان ممکن این مجوزها را دریافت کنید بهترین راهی که پیش روی شما قرار دارد این است که یک مشاوره تخصصی را از مجموعه ما دریافت کنید.

این خدمات مشاوره برای پاسخ‌دادن به این سوال که چگونه شرکت دانش بنیان ثبت کنیم؟ می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد. شما در همین مرحله می‌توانید مشخص کنید که نوع فعالیت شما به شکل خواهد بود؟ محصولی که شما قصد ارائه آن را دارید در چه مرحله‌ای از تجاری‌سازی قرار دارد؟ چه ایده‌ها و نوآوری‌هایی در طرح شما وجود دارد؟ شما می‌توانید با استفاده از خدمات ما به لیست شرکت های دانش بنیان نیز دسترسی پیدا کرده و از این لیست در جهت آشنایی بیشتر با شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنید.

دقت داشته باشید که مشاوره دانش بنیان که توسط مجموعه ما در اختیار شما قرار می‌گیرد دارای بالاترین سطح کیفیت است و درعین‌حال نیز از هزینه مناسبی دارد. پس تمامی افرادی که قصد ثبت چنین شرکت‌هایی را دارند می‌توانند همین حالا از خدمات ما بهره‌مند شوند.

نحوه ثبت دانش بنیان

مرحله چهارم: راه اندازی و ثبت شرکت دانش بنیان

به طور کلی به شرکت یا موسسه ای که از لحاظ فنی، مالی و سیستمی پارامترهای مورد نظر آیین نامه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت ها و موسسات دانش بنیان را دارا باشد، دانش بنیان گفته می شود. ایجاد و چگونگی ثبت شرکت دانش بنیان، امتیازات و مزایای بسیاری در راستای گسترش تولیدات دانش بنیان و توسعه محصولات و خدمات شرکت در پی خواهد داشت. در این صفحه نحوه دانش بنیان شدن و نحوه تبدیل شرکت به  دانش بنیان توضیح داده شده است.

ایجاد یا تاسیس شرکت دانش بنیان

بسیاری از افراد گمان می کنند برای دانش بنیان شدن، باید از ابتدا شرکت و یا موسسه ای دانش بنیان ثبت نمایند، در حالیکه چنین نیست. به عبارت دیگر نیازی نیست که از ابتدای کار شرکت های دانش بنیان ثبت شده باشد و یا در موضوع فعالیت آن کلمه دانش بنیان ذکر گردد.

در حالت کلی نحوه دانش بنیان شدن این است که، شرکت یا موسسه ثبت شده باید تاییدیه دانش بنیان را از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دریافت نماید. بدین منظور شرکت ها می توانند در سامانه reg.daneshbonyan.ir ثبت نام نموده و مورد ارزیابی قرار بگیرند.

متولی بررسی شرکت ها و موسسات دانش بنیان

قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان در اواخر سال ۱۳۸۹به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، از آن زمان تا انتهای دوره ی دهم ریاست جمهوری، متولی بررسی شرکت ها و موسسات دانش بنیان، وزارت علوم بود. پس از آن از دوره یازدهم ریاست جمهوری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری متولی ارزیابی و اعطای تاییدیه دانش بنیان به شرکت های متقاضی گردید.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال حاضر به ریاست جناب آقای دکتر سورنا ستاری اداره می شود و دارای شانزده ستاد و هفت معاونت زیر مجموعه است. از جمله وظایف این معاونت، توسعه فناوری، تقویت فرآیند تجاری سازی و حمایت از موسسات و شرکت های دانش‌بنیان می باشد، به همین دلیل ارزیابی دانش بنیان نیز از مسئولیت های این سازمان شمرده شده که توسط کارگزاری های رسمی این معاونت انجام می پذیرد.

معرفی سایت reg.daneshbonyan.ir

متولی سامانه reg.daneshbonyan.ir معاونت علمی ریاست جمهوری می باشد. شرکت های متقاضی دریافت تاییدیه دانش بنیان باید برای ارسال درخواست به این سامانه مراجعه کرده و ثبت نام نمایند. ارسال اطلاعات شرکت و نامه نگاری ها از طریق این سایت انجام می گردد.

شرایط دانش بنیان شدنچگونه شرکت دانش بنیان ثبت کنیم؟

  • ورود به سامانه ثبت نام:

    شرکت های متقاضی باید از قسمت ” ثبت نام و ارزیابی” و سپس بخش “سامانه ثبت نام شرکت ها و موسسات دانش بنیان” وارد سامانه ثبت نام شوند.

  • ثبت نام اولیه شرکت:

    شرکت هایی که برای اولین بار وارد سامانه می شوند بایستی با انتخاب گزینه “ثبت نام” و سپس تایید تعهدات و آگاهی های لازم، نام شرکت، شناسه ملی و همچنین پست الکترونیک شرکت را در فرآیند ثبت نام را تکمیل نموده تا لینک فعالسازی سامانه به پست الکترونیک وارد شده ارسال گردد.
    شرکت متقاضی پس از تایید لینک فعال سازی می تواند از طریق شناسه ملی و رمز انتخابی وارد سامانه شده و به ترتیب زیر اطلاعات خود را وارد نماید.

  • شروع ثبت اطلاعات شرکت:

    متقاضی می بایست جهت ثبت اطلاعات شرکت ابتدا از نوار ابزار بالا فیلد ” ثبت اطلاعات ” و سپس ” ثبت اطلاعات شرکت ” را انتخاب نماید.

  • تکمیل اطلاعات:

    متقاضی باید در هفت بخش : مشخصات کلی – هیئت مدیره – سهامداران – مجوزها ، استانداردها – منابع انسانی موجود– کالا و خدمات – اطلاعات مالی که فیلدهای هر قسمت در سمت راست صفحه نمایش داده شده است، را تکمیل نماید.
    لازم به ذکر است در تمامی قسمت های فرآیند تکمیل اطلاعات، شرکت، پس از ثبت اطلاعات بایستی به روی دکمه “ذخیره” که در انتهای هر صفحه قرار گرفته، کلیک نماید. در غیر اینصورت اطلاعات تکمیل شده ذخیره نخواهد شد.

  • ارسال درخواست بررسی دانش بنیان:

    شرکت بعد از تکمیل اطلاعات خود و بارگذاری اسناد مربوط بایستی به قسمت ارسال درخواست دانش بنیان مراجعه نماید و به روی درخواست نهایی کلیک نماید. در صورت تایید ارسال درخواست، رسید پذیرش ارائه خواهد شد.

درخواست مشاوره رایگان

( جهت دریافت مشاوره رایگان از گروه دانش بنیان کلیک کنید. )

پکیج های مشاوره شبکه دانش بنیان ایران

فرم درخواست مشاوره

جهت هماهنگی برای جلسه مشاوره آنلاین یا حضوری لطفا فرم زیر را تکمیل نمایید و یا با شماره درج شده تماس بگیرید.

۴.۷/۵ - (۱۸ امتیاز)

‫19 نظر

  • کمالیان گفت:

    الان ما باید ثبت شرکت دانش بنیان انجام بدیم یا اخذ گواهی دانش بنیان چون یه جا خوندم ثبت شرکت دانش بنیان نداریم و برای دانش بنیان شدن نیازه که گواهیش رو بگیریم . این دو تا با هم فرق دارن ؟

  • مختاری گفت:

    لیست شرکت های دانش بنیان فعال و نوآور تهران رو از کجا میتونیم بدست بیاریم و برای آشنایی با محصولات این شرکت ها باید چیکار کنیم؟
    میشه یه شرکت رو استعلام دانش بنیان کرد تا از اعتبارش مطمئن شد ؟

  • سید رضا گفت:

    برای ثبت نام دانش بنیان باید چند سال سابقه فعالیت شرکت باشه و اینکه برند و لوگو شرکت هم باید ثبت شده باشه یا خودتون زمان دانش بنیان کردن شرکت این کارو انجام میدید ? من تو شرایط ثبت شرکت دانش بنیان که نوشته بودید چیزی پیدا نکردم ممنون

  • مرتضوی گفت:

    سلام وقت بخیر من به سایت reg.daneshbonyan رفتم و فرایند ثبت رو انجام دادم اما در مراحل آخر به صفحه ارور بر میخورم و امکان ادامه کار نیست مشکل از اشتباه ثبت اطلاعات شرکت هست یا سامانه دچار مشکل شده؟

    • شبکه دانش بنیان ایران گفت:

      سلام خدمت شما
      لطفا برای ثبت شرکت دانش بنیان خودتون مقاله ثبت نام اینترنتی شرکت دانش بنیان را مطالعه بفرمایید

    • مرتضوی گفت:

      آموزش جامعی برای گرفتن جواز دانش بنیان از طریقه سامانه داخل سایتتون ندارید؟ همه موارد رو تکمیل میکنیم اما مشکل تاییدیه داریم و پیگیری هم می کنیم مشکل حل نمیشه و میگن که باید از طریق اطلاعات و بررسی مشکل رو حل کنید شما این کار رو انجام میدید و این مشکلات رو میشه برای ثبت شرکت دانش بنیان من رفع کنید .

  • محمدیان گفت:

    باسلام
    چطوری میتونم تو یه شرکت دانش بنیان عضو بشم و از تسهیلاتش استفاده کنم؟
    به خصوص امریه سربازی

  • مهرداد ولیپور گفت:

    سلام
    ما یک شرکت تولید کننده مبدل های حرارتی در کاشان هستیم.
    کارگزاری دانش بنیان بدون آنکه از شرکت ما بازدید کنه، ما را رد کرده است!!
    چطور میتونیم پیگیری کنیم؟

  • کوروش راد گفت:

    من به فکر ثبت شرکت خودم به عنوان شرکت دانش بنیان بودم. با سرچ توی گوگل مقاله نحوه دانش بنیان رو خوندم و با مراحل و چگونگی ثبت شرکت دانش بنیان آشنا شدم. بعدش با گروه پشتیبانی سایت شبکه دانش بنیان ایران تماس گرفتم و ازشون در خصوص ثبت شرکتم مشورت گرفتم. خیلی ممنونم از تیم مشاوره و سایت خوبتون. امروز شرکتم به عنوان یک شرکت دانش بنیان ثبت شده و فعالیت میکنه.

  • سمین پاشا گفت:

    با توجه به شرایط و ظرفیت‌های هر موسسه‌ای میشه از امکاناتی که برای ثبت شرکت‌های دانش بنیان فراهم کردن استفاده کرد.

    • سهیل گفت:

      سلام برای ثبت شرکت دانش بنیان چه مقدار هزینه ای مورد نیاز هستش و باید چقدر برای انجام صفر تا صد ثبت دانش بنیان خرج کرد؟ من به تازگی شرکت تجهیزات پزشکی ثبت کردم محدودیتی بابت شرکت های تازه تاسیس وجود نداره؟

  • مهسا گفت:

    من شرکتی رو در اشتهارد کرج میشناسم که خودم در انجا کار میکردم،فقط با رشوه شد دانش بنیان.و هیچ ابتکار و نوآوری هم نداشت.پس به این هم نمیشه اعتماد کرد.

    • سحابی گفت:

      البته که اینطوری نیست دوست عزیز درسته برخی با رشوه و رانت میتونن هر کاری بکنم ولی بعضی ها هم راه درست رو‌ میرن و به صورت قانونی دانش بنیان میشن

  • محمدعلی عباسی گفت:

    باسلام شرمت دامپروری دارم در زمینه اصلاح نژاد با همکاری دانشگاه اصلاح نژاد بسیار تاثیر گذار روی دام بومی اغاز کردیم و تصمیم دارم شرکت را دانش بنیان کنم ایا امکان پذیر هست

    • شبکه دانش بنیان ایران گفت:

      بله از نظر امکان پذیر بودن این موضوع قابل انجام است منتها باید شرایط رو بررسی کرد و قابلیت ها رو در نظر گرفت با ما در ارتباط باشید

  • خانم خساده گفت:

    سلااااام و درود
    چه جوری میتونم شرکتم رو دانش بنیان کنم؟

    • شبکه دانش بنیان ایران گفت:

      سلام و روز بخیر خانم خساده میتونید با دوستان ما تماس بگیرید و حوزه فعالیت شرکتتون رو شرح بدون دوستان راهنمایی های لازم رو به شما خواهند داشت

  • رستم گفت:

    بنظرم جز عنوان لعاب دار چیز دیگری نیست

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    جهت مشاوره رایگان دانش بنیان، کلیک کنید.
    جهت دریافت مشاوره دانش بنیان با شماره 02126714473 تماس بگیرید.